Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
    24 mei:
  • Another Now
  • Austrian Death Machine, Distant en Ghost Iris
  • Caligula's Horse
  • Graveland festival
  • Habitants
  • Vanaheim, Xaon en End Of The Dream
Kalender
Vandaag jarig:
  • Arnis (Infected) - 39
  • Billy Gould (Faith No More) - 61
  • Eric Wagner (Trouble)† - 65
  • Glenn Cornick (Jethro Tull) - 77
  • Shannon Larkin (Godsmack) - 57
  • Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46
Review

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Jaar van release: 2010
Label: Whirlwind Records
Slechtvalk - A Forlorn Throne
Mooie plaat! Menig black metalpurist zal verbaasd opkijken vanachter zijn verfpotten en spijkerbanden. We mogen namelijk wel eens gaan toegeven dat Slechtvalk tot het beste behoort wat ons kikkerlandje te bieden heeft en dan niet slechts op black metalgebied. A Forlorn Throne oogt en klinkt namelijk superprofessioneel. De cd is verpakt in een schitterende hoes en kreeg een imposante productie mee. Een goed begin is het halve werk.

Deze vierde full-length is wederom een stap vooruit. Hoewel ik de primitieve sfeer van het debuut of de epische opzet van At The Dawn Of War ook best kon waarderen, is de band er eindelijk in geslaagd om de aandacht een heel album lang vast te houden. Dat komt ditmaal vooral door de uitstekende melodieën en de toevoeging van logge thrashy passages. Het symfonische werk is nog steeds intact, maar door lekker eenvoudig beukende stukken is de muziek er een stuk afwisselender op geworden. Zanger Shamgar klinkt daarnaast veel agressiever dan op de vorige plaat, waardoor Slechtvalk vooral kwaad klinkt. Dat mag ook wel eens na jaren van gejank uit de satanische hoek, want je kunt zeggen wat je wilt; deze band liet zich nooit de kaas van het brood eten en volgde altijd een eigen plan. Niet zozeer muzikaal, want de invloeden van verschillende Scandinavische gezelschappen druipen ook nu weer van de muziek af, maar vooral tekstueel.

We moeten echter niet vergeten waar het om draait en dat is natuurlijk de muziek. Die is zoals gezegd uitstekend. De gitaarlijnen zijn prachtig, de keyboardpartijen doen hun werk en het rappe en afwisselende spel van drummer Grimbold wordt echt steeds beter. Luister naar tracks als Divided By Malice of het complex opgebouwde Enthroned en je moet wel toegeven dat hier een uitstekende band aan het werk is. Vanwege de lichte scheut death metal klinkt de boel een stukje lomper en hoewel ik zelf niet zoveel kan met de clean zang (deze band heeft dat soort clichés niet nodig), is de stem van Ohtar wel zuiver en dat komt te weinig voor in dit genre.

Ik begon er al mee en ik eindig ermee. Mooie plaat! Ik kijk alweer uit naar de verontwaardigde gezichten van figuren uit de black metalscene, maar ik doe dat maar af als jaloezie. Immers, als je al jaren in een band zit en je kunt nog steeds niet spelen, omdat je de ideologie belangrijker vindt, dan zou ik ook jaloers zijn. Slechtvalk mag apetrots zijn op deze plaat.

Tracklist:
1. Tamers Of The Seas
2. Forsaken
3. Desolate
4. Divided By Malice
5. Allegiance
6. Enthroned
7. Bewailed
8. Towards The Dawn
9. Vengance Of A Scorned King

Score: 81 / 100

Reviewer: Jeroen
Toegevoegd: 29 juli 2010

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Deneth op 29-07-2010 om 19:04u
Score: 90 / 100

Eens, wát een vette plaat zeg! Het eerdere werk was ook al leuk, maar ik was ze altijd 'n beetje uit 't oog (oor?) verloren. Maar hiermee hebben ze opnieuw bewezen dat ze ontzettend veel te bieden hebben!

Tamers of the seas, niet Tamern

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Deneth op 29-07-2010 om 19:04u

Daar moest nog achter dat dat verbeterpuntje klein gezeik mijnerzijds was, haha!

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Jeroen op 29-07-2010 om 19:05u

nee, gelijk heb je. Ik moet maar eens goed opletten als ik een tracklist kopieer van metal-archives :P

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Bert666 op 29-07-2010 om 21:10u
Score: 90 / 100

Absoluut een fuckin' geweldige plaat!!!! Spijtig voor ons anti-christenen, maar ik heb van Nederlandse bodem geen beter album gehoord op bm-gebied dan 'A Forlorn Throne'. Nu gauw op de planken!!! Ik wil dit zien!!!

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van bm master op 30-07-2010 om 09:14u
Score: 95 / 100

vraag me alleen af waarom slechtvalk 81 punten krijgt bij zo'n geweldige recensie. moet toch minimaal een punt bovenop.

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van dd op 30-07-2010 om 09:50u
Score: 90 / 100

vind het oude werk van slechtvalk geen fuck aan.. maar dit klonk wel eruuuggg goed!

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van JC op 30-07-2010 om 13:35u

Hallelujah!

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Ome Aad op 30-07-2010 om 13:45u

Hypocriet. Dat is het enige wat in mij opkomt.

Christenen die zich voordoen als vikingen (hun aardsvijanden)
en geïnspireerd zijn door Skandinavische black metal?
Naar mijn mening draait black metal nog altijd om de boodschap
en die is Satanisch en anti-christelijk.

De muziek zit erg goed in elkaar, maar feit dat deze knulletjes zich 'evil' voordoen, hun muziek nog altijd omschrijven als 'black metal' en zondag allemaal netjes in de kerk zitten vind ik behoorlijk schijnheilig en hypocriet.

De groeten,
Ome Aad

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van bert666 op 30-07-2010 om 20:50u

Grappig dat 'ome Aad' de heren van Slechtvalk schijnt te kennen... Volgens mij omschrijft de band zichzelf als black/death en al lang niet meer als pure bm (zoals hun 1e album overigens wél was).

Daarbij presenteert 'ome Aad' zich als een échte kenner... Op dit moment is het in de Scandinavische bm-scene zo dat het mensen/bands geen reet interesseert wat voor religie je aanhangt (enkele narrow-minded uitzonderingen daargelaten). Was het niet Hellhammer die de ban brak door bij Antestor te gaan drummen?

Bovendien is het maar de vraag of bm puur satanisch en anti-christelijk is. Wie weet was het wel een christen die op een zolderkamertje bm heeft uitgevonden... Wat dan? Hier nog één: het waren gelovigen die als eerste de blues maakten, waar rock uit voort is gekomen en later dus ook bm.

Kortom, 'ome Aad', grow up! Als jij net zo goed je instrument beheerst als de heren van Slechtvalk mag je misschien kritiek uiten. Tot die tijd wens ik je succes met te accepteren dat zij gewoon de beste bm-band van Nederland zijn. Heb ik ook moeten doen.

666 Hails!

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Deneth op 31-07-2010 om 13:36u

Daarnaast is het Slechtvalk er nooit om te doen geweest om te evangeliseren of wat dan ook, ze schrijven gewoon nummers vanuit hun eigen gevoel zoals het hoort.

Toen Enslaved het concert cancelde dat ze samen met Slechtvalk zouden spelen omdat ze dachten dat Slechtvalk een evangeliserende band was, waren ze dan ook echt verontwaardigd.

Quote van zanger Shamgar: "As a band we do not have any religious message. Because religion has been misused by governments to oppress the people, I believe that everyone should decide for him or herself what deities he or she wants to believe in."

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van 666 op 31-07-2010 om 16:53u

Uit een tekst van Slechtvalk (de verdrongen tekenen)

Wij die leven in de Heer, genaamd Jahweh
De God van Israel, Jezus Christus en de Heilige Geest
De drie eenheid van de bijbel

Zie je dan niet, dat alles gebeurt
Zoals God ons heeft voorspeld in Zijn Woord?
Wat wil je nog meer als bewijs?
Jezus is de machtigste levende God

Inderdaad, echte black metal :)

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Onno op 31-07-2010 om 17:34u

Dit lijkt toch echt verdacht veel op evangeliseren.

hehehehe... Kansloos!

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Orklord op 31-07-2010 om 19:06u

Dat soort teksten vind je alleen op het debuut. Niet op deze nieuwe plaat.

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Fallen op 31-07-2010 om 19:59u
Score: 90 / 100

topplaat.

kansloos inderdaad, een band om de oren slaan met teksten die ze 10 jaar geleden schreven. De verklaring daarvoor staat op hun myspace, waar ze uitleggen dat het immer tolerante Enslaved hen gecanceld heeft omdat er gristenen in de band zitten. Enslaved is een topband maar dat vind ik toch wel een voorbeeld van een sneue actie.

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van ! op 01-08-2010 om 12:51u

Ik geef Enslaved groot gelijk, een goede en wijze actie.
Dit is tenminste een band die nog geeft om hun ideologie.

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Bert666 op 02-08-2010 om 11:03u

Mag jij van je papa en mama wel alleen achter de computer zitten om dit soort sneue berichtjes te posten? Iedereen met een beetje verstand kan de actie van Enslaved alleen maar afkeuren. Ben groot fan van de band, altijd geweest. Maar dit neem ik ze kwalijk en dat ga ik ze vertellen ook.

666 Hails!

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van fallen op 03-08-2010 om 18:49u
Score: 90 / 100

*grinnik* ik denk dat meneer ! stiekum slechtvalk en Antestor cd's draait en nooit toegeeft dat hij stiekem een stryper cd heeft te staan. poe hee wat zouden de vriendjes van ! wel niet zeggen. kan niet hoor...

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Mictian op 06-08-2010 om 21:07u

Christelijke black metal? Dat kan per definitie niet. Geen discussie over mogelijk. Dat Enslaved een concert samen met zulke figuren afzegt is volstrekt logisch; zogenaamde black metal-bands die wél met met christelijke bands spelen zijn óf hypocriet, óf ze doen het om te provoceren.

Neemt niet weg dat Slechtvalk een prima band kan zijn, maar black metal is satanisch en antichristelijk. Sorry, maar het is niet anders.

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Harry op 06-08-2010 om 22:36u

Weer zo'n sneu betwetertje, om te gillen. Leuke plaat!

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Deneth op 07-08-2010 om 10:46u

>>"Dat Enslaved een concert samen met zulke figuren afzegt is volstrekt logisch"

En met een Satanistische band zouden ze dan wel mogen spelen? De reden waarom ze niet met Slechtvalk wilden spelen, was omdat ze uit principe niet samen spelen met 'religieus of politiek gemotiveerde bands'. Volgens mij is een Satanistische band nog altijd religieus gemotiveerd, niet?

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Mictian op 07-08-2010 om 17:13u

@Deneth
Met wie Enslaved samen wil spelen moeten ze zelf weten. Mijn enige punt is dat christelijke black metal niet bestaat. Noem het dan white metal of zoiets.

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Hellyeah op 08-08-2010 om 01:45u

Er zijn hier heel wat trieste gevallen.
Als je je bm verandert in whitemetal hè,
wie van de mensen hier had de plaat dan geluisterd?
En veranderd er iets als je het whitemetal noemt??
Het blijft gewoon hetzelfde.
trouwens, Mensen die het gecancel van Enslaved goedkeuren, zullen wel idioten zijn die zich elke avond aftrekken op de satansbijbel!

Succes ermee

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Deneth op 09-08-2010 om 10:52u

@Mictian
Zelf noemen ze het geen black metal, maar 'dark metal', en kom niet aan met 'dat is het ook niet', de onderwerpen die ze aansnijden legitimeren die benaming helemaal, echt heel vrolijk is het vaak niet.
Het wordt alleen black metal genoemd door anderen, ook niet onterecht trouwens, de muziek die ze spelen klinkt toch zoals de meeste black metal, niet? Maar dan gaat het puur om de stijl van de muziek, niet de ideologie of de onderwerpen of wat dan ook. Maar Slechtvalk heeft zichzelf nooit als black metal neer proberen te zetten, ze hebben altijd gezegd dat het hun passie is om extreme metal te maken, wat dan ook, het 'hokje' black metal is ze toch echt aangemeten door anderen.

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Ernie666 op 13-08-2010 om 22:01u

Bert, je hebt zelf totaal geen idee wat voor onzin je allemaal uitkraamt. Je begrijpt Black Metal niet en dat zal je ook nooit begrijpen, dus hou maar op met het verdedigen van Slechtvalk en met die stoere kreten (666 hails!) Je zet jezelf alleen maar compleet voor lul.




Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Pieter H. op 15-09-2010 om 09:42u

Gewoon lachwekkend waar die black metal bands zich mee bezig houden. Ik heb wel is de indruk dat die mafkezen totaal niet meer weten wat goed of slecht is en de realiteit compleet verloren zijn [Vrangsinn van Nattefrost bijvoorbeeld]. Ze leven in hun eigen zogenaamde demonische wereldje waarin alleen het kwaad en de anti-religieuze teksten centraal staan. Gewoon te zielig voor woorden.

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Jakob op 13-11-2010 om 15:06u
Score: 95 / 100

Ten eerste; Wat een top plaat heeft Slechtvalk hiermee afgeleverd. Dit is er eentje die zich op heel wat draai-uurtjes in mijn CD speler kan verheugen.

Ten tweede; Wat een zielig geneuzel door bijvoorbeeld Mictian over of dit wel of niet BM is, en kan wezen. Doe eens een stukje huiswerk voordat je een reply tikt.

De termen Black Metal en White Metal zijn niet meer dan termen die zijn bedacht door een handige jongen bij een platenmaatschappij om de aandacht op een album te vestigen.
Zo is de term BM niet meer dan de titel van het tweede album van Venom, dat men ging gebruiken om de duisrtere kant van de muziek te benadrukken, en de band een sinister imago te geven. De eerste BM was dus meer een thrash metal-achtig iets.
En WM is niet meer dan de naam die een handige jongen bedacht om de aandacht op de band Trouble te vestigen, als tegenhanger van de toen al bekende term BM om de positievere levensvisie in de lyrics te benadrukken.

IMO is een muziekstijl als een voertuig. Het is maar net waarvoor je 'm wilt gebruiken. Je kunt er zowel rozen als stront mee vervoeren.

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Bestvalk op 13-11-2010 om 20:51u
Score: 95 / 100

TOPPER!!!!

Wat een heerlijk puberaal geneuzel over wel of niet christelijk, en of BM nou wel of niet satanisch zou zijn. Ik ga echt niet op alles reageren, maar echt serieus overkomen doet het allemaal niet.

Anti-religieus = religieus, juist alleen al door het dogmatische karakter ervan. Accepteer nou maar gewoon dat elk mens religieus is door het ingebakken besef dat er een God is. Het is alleen aan jou de keuze om die God te volgen, of een afgod. In beide gevallen ben je dus gewoon religieus.

Zelf heb ik het voorrecht genoten om de heren van Slechtvalk live te zien, en het is gewoon een absolute aanrader. Wat boeit het dan of ze BM, WM, Folk, Jazz, HipHop of wat dan ook spelen. Hou op met zielig doen en ga die band gewoon bekijken als je de muziek goed vindt. Vindt je die niet goed? Veel plezier met Jantje Smit dan, maar de meesten hier zijn de pubertijd echt wel ontgroeit, dus grow up!

Als je BM als religie aanhangt, fine, maar val muziekhebbers dan niet lastig met je bekrompen religieuze overtuiging en laat anderen gewoon lekker genieten van een retestrakke CD en ook een retestrakke liveshow! Iets wat heel veel bands niet voor elkaar krijgen.

Fantastische plaat jongens van Slechtvalk!! Keep up the good work! Keep Rockin' for the King!

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Mictian op 19-12-2010 om 19:52u

@ veel van hierboven: ik zeg nergens dat Slechtvalk geen metal mag maken, ik zeg nergens dat ze slechte muziek maken en ik zeg nergens dat mensen er niet van mogen genieten. Je gaat je gang maar. Wil je in allerlei fictie wezens geloven? Ook helemaal prima. Mijn enige punt is dat het per definitie niets met black metal te maken heeft en dat ze dus bij het hele genre niets te zoeken hebben. Vind je wat anders? Best.

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van Fred op 04-04-2012 om 13:19u
Score: 95 / 100

Slechtvalk heerscht...Kan me niet boeien wat hun achtergrond is..
Voor mijn part zijn het katholieke moslims...De muziek is briljant..

Slechtvalk - A Forlorn Throne
Reactie van LadyRose op 11-07-2014 om 14:37u
Score: 100 / 100

Ben van mening dat het een zeer prachtige plaat is! Wat mij betreft, ik vind alle cd's goed, je ziet de band door alle jaren heen groeien, muzikaal. Elk album is weer uniek!

Wat betreft dat black metal alleen maar satanistisch kan zijn, vind ik belachelijk. Iedereen, zeker in deze tijden, zou vrij mogen zijn met wat voor geloofsovertuiging dan ook, (metal) muziek te kunnen maken!

Groetjes
Rose

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.