23-08-2019

Jorn - Dio
Jaar van release: 2010
Label: Frontiers Records
Jorn - Dio
Kort na het overlijden van Ronnie James Dio kwam er een persbericht van Jorn Lande, waarin hij (uiteraard) verklaarde geschokt te zijn, dat de man die hij zo bewonderde en die hem zo beïnvloed heeft, er niet meer was. Hij had voor Ronnie's heengaan al een tribute plaat klaarliggen, die nu versneld uitgebracht zou gaan worden, na ruggespraak met Frontiers Records.

Jorn laat zijn ware gevoelens zien tijdens het acht minuten durende Song For Ronnie James waarin hij RJ neerzet als een cultheld (en terecht), Verder heeft hij het aangedurfd om ook wat obscuurdere nummers te coveren. Denk bijvoorbeeld aan Night People en Sunset Superman van het album Dream Evil. Naar mijn mening heeft hij met dit album daadwerkelijk zijn waardering en respect voor de zanger Dio neer weten te zetten, met behoud van zijn eigen karakteristieke stemgeluid, zonder te verzanden in een nutteloze imitatie van de kleine grootmeester.

De uitvoering van Kill The King was al eens op het album Unlocking The Past uitgegeven. Een erg krachtige versie die helaas wel te lijden heeft onder een enorme overproductie; iets wat ik bij Jorn helaas vaker tegenkom de laatste jaren. Ook het gitaarwerk op dit nummer vind ik slordig, terwijl bij de overige tracks, zoals bijvoorbeeld in Stand Up And Shout, de gitaarpartijen ingetogen, goed en zuiver neergezet worden.

Al met al denk ik dat Jorn fans er van zullen smullen, en Dio fans met een scheef oog zullen kijken naar de toch wel geslaagde ode van deze Noorse bewonderaar. Jorn had een nog grootser gebaar kunnen maken door inderdaad vooraf met Wendy Dio te overleggen om de opbrengst ten goede te laten komen van RJ's stichting. Nu blijft er voor sommigen een geur van lijkenpikkerij achter, daar waar ik bijna zeker weet dat Jorn die bedoeling nimmer heeft gehad. De kleine grote man is niet meer. We moeten het doen met de herinnering aan zijn unieke stem en performance, die ongeëvenaard zal blijven. Jorn's ode is wat mij betreft een liefdesverklaring aan de overleden legende.

1. Song For Ronnie James
2. invisible
3. Shame On The Night