18-10-2019

Hellyeah - Stampede
Jaar van release: 2010
Label: Universal Music
Hellyeah - Stampede
De hillbillies van Hellyeah zijn terug! En ze vinden het niet eens erg als je ze hillbillies noemt, zo laten ze in openingstrack Cowboy Way ook al gelijk weten. Deze band is het huidige vehikel voor voormalig Pantera-drummer Vinny Paul om zich uit te leven achter de drumkit. Hij wordt in de band bijgestaan door Mudvayne-frontman Chad Gray, Mudvayne-gitarist Greg Tribbett en voormalig Nothingface-gitarist Tom Maxwell. Kort na de opnames van het debuutalbum van enkele jaren terug heeft bassist Bob Zilla, waarmee Vinnie Paul al in Damageplan speelde, zich ook bij Hellyeah gevoegd. En nu zijn we dus bij het tweede album van deze formatie, getiteld Stampede.

Het cowboy-imago wordt op dit album nog wat verder doorgetrokken, met een kudde woeste stieren op de cover en een openingstrack waarmee men aangeeft dat ze ook wel tegen een geintje kunnen. Drinken met je vrienden en familie, dat is het belangrijkste in het leven, leren we uit Hell Of A Time. Maar dat de mannen ook een gevoelige kant hebben horen we in de mooie powerballad (jaja, die worden nog gemaakt!) Better Man. De gevoelige kant wordt echter wel weer overboord gegooid bij een niet bepaald dubbelzinnig nummer als Pole Rider.

En muzikaal zit het allemaal wel snor. Er geheel is iets meer recht-voor-zijn-raap dan het debuutalbum, met wat minder onverwachte tempowisselingen en rare fratsen. Natuurlijk zitten er weer de nodige elementen van de andere bands van de bandleden in de sound van Stampede. Het nummers zijn goed in het gehoor liggend, effectief, catchy en uitermate groovend, zonder al teveel poespas. Maar de band klinkt hechter dan op het titelloze debuutalbum, wat in het geval van Hellyeah resulteert in betere nummers, met hier en daar een fraaie solo. Vinnie Paul ramt er goed op los achter zijn drumkit; hij is het gelukkig nog niet verleerd. De productie is zuiver, maar niet te zuiver; er hangt nog wel een rauw, zuidelijk sfeertje in de nummers.

Is Stampede dan een "hell of a time"? Het is van begin tot eind lekker rocken, en ideaal voor een hete zomer bij de barbecue.

1. Cowboy Way
2. Debt That All Men Pay