16-09-2019

Extreme Noise Terror - Law Of Retaliation
Jaar van release: 2008
Label: Osmose Productions
In het lijstje van grindcorepioniers komt naast bands als Napalm Death, Carcass, Repulsion en Terrorizer ook Extreme Noise Terror voor. En met reden. Hun legendarische debuut uit 1989, Holocaust In Your Head, staat nog bij veel grindcoreliefhebbers hoog in het favorietenlijstje. Negentien jaar later is alleen zanger Dean Jones nog over van de originele bezetting en wordt Law Of Retaliation uitgebracht. Terwijl de platen uitgebracht tussen Holocaust In Your Head en deze laatste release veel meer op deathmetal georiënteerd waren, is Law Of Retaliation weer helemaal terug bij de basis: crustpunk/grindcore.

Law Of Retaliation is alles wat je van een crust-album mag verwachten. Blastbeats, korte maar heftige riffs, smerige productie en blaffende zangers met teksten die de wereld proberen te verbeteren. Maar na een aantal keer luisteren, bekruipt me toch het gevoel dat ik het eerder heb gehoord. De drie akkoorden riffs zijn echt niet meer van deze tijd, en dat geldt eigenlijk ook voor de zang die hier en daar gewoon lachwekkend is. Maar eerlijk is eerlijk, de plaat vormt wel een mooi geheel en verveelt niet. Ieder nummer heeft een korte sample als intro en dat geeft eigenlijk een heel leuk resultaat.

Hoogtepunten zijn Short Fuse, Human Waste en Screaming Fucking Mayhem die uitblinken in furie en snelheid. De rest van de plaat is prima te beluisteren maar verwacht geen grindcore-hoogstandje: de dagen van weleer zijn voor Extreme Noise Terror helaas voorbij. Er zijn tegenwoordig in ieder geval een heleboel bands die het crust- en grindcore-genre wel een verfrissende draai geven. Draai je echter Holocaust In Your Head regelmatig, dan is deze plaat verplichte kost.

1. Believe What I Say
2. Religion Is Fear
3. Spit On Your Dreams