22-05-2018

Soulfallen - Grave New World
Jaar van release: 2009
Label: Off Records
Soulfallen - Grave New World
Dankzij de enorme hoeveelheid nieuwe releases die iedere maand over ons wordt uitgestort, is het voor de wat breder georiënteerde metalfan van tegenwoordig niet moeilijk om tal van leuke nieuwe bands te ontdekken. De keerzijde is dat bands van zeer hoge kwaliteit niet per definitie vanzelf komen bovendrijven. Het Finse Soulfallen is wat mij betreft typisch een voorbeeld van een nog onontdekte parel. Sterker nog: volgens mij heeft geen hond van deze band gehoord en ook het label klinkt behoorlijk onbekend. En dat is eeuwig zonde, want met Grave New World levert deze band een prachtig album af dat ongetwijfeld een breed publiek zal aanspreken.

Wat Soulfallen op Grave New World laat horen, mag met recht indrukwekkend genoemd worden. De band laveert moeiteloos tussen prachtig vormgegeven melancholische gothic/doom (waar vooral de subliem ingezette violen een belangrijk aandeel in hebben), krachtige death metal passages en bombastisch klinkende symfonische black metal, zonder overigens ook maar één moment uit de bocht te vliegen. De negen nummers zijn stuk voor stuk buitengewoon afwisselend, dynamisch en kennen een spannende opbouw met sterke refreinen. Bovendien zorgt de krachtige, spetterende productie voor een overweldigend en gedetailleerd totaalgeluid en weet zanger Kai Leikola, die diepe grunts afwisselt met Dani Filth-achtig gekrijs, een bijzonder sterke indruk achter te laten.

Hoewel het album geen enkel slecht nummer bevat, zijn er enkele nummers die boven de rest uitsteken. Zo is opener A Hearse With No Name dankzij zijn meeslepende vioolpartijen en krachtige uitbarstingen al direct één van de hoogtepunten van Grave New World. Ook nummers als This World Is Bleeding Flies en Embrace The Scythe vallen op door hun indrukwekkende refreinen. Het mooiste wordt echter tot het einde bewaard. Afsluiter We Are The Sand laat een uitgeklede, melancholische kant van Soulfallen horen. Het nummer bezorgt mij keer op keer kippenvel, niet in de laatste plaats door de schitterende cleane gastvocalen van Lars Eikind (bekend van de progressieve metalformatie Winds).

Hoe vaker ik dit album draai, hoe meer ik onder de indruk ben van de souplesse waarmee Soulfallen te werk gaat. Deze band verdient wat mij betreft een breder platform en ik ben er ook van overtuigd dat deze heren heel veel zieltjes kunnen gaan winnen. Door de diverse invloeden kan Soulfallen namelijk een gevarieerd publiek aanspreken. De bombastische invloeden zullen het goed doen bij liefhebbers van bands als Hollenthon en Ex Deo, door de duistere grandeur is een link met Dimmu Borgir en Cradle Of Filth ook duidelijk aanwezig, maar dankzij de nadrukkelijke melancholische ondertoon zullen ook fans van Insomnium en Amorphis smullen van dit album. Een absolute aanrader voor iedereen die van goed gecomponeerde, krachtige, melodieuze en meeslepende (dark) metal houdt.

1. A Hearse With No Name
2. Devour
3. To The Wolves At My Door