16-09-2019

Urgehal - Ikonoklast
Jaar van release: 2009
Label: Season of Mist
Urgehal - Ikonoklast
Drie jaar geleden was ik nog behoorlijk lyrisch over het vorige album van deze Noorse black metallers. Goatcraft Torment was dan ook een erg geslaagde kruisbestuiving van beukende black metal en smeuïge, primitieve thrash metal. Inmiddels heeft de band de overstap naar het grotere Season Of Mist gemaakt. Het sublabel daarvan – Season Of Mist Underground Activists – bewees al eerder een neusje te hebben voor vette, onsubtiel doorbeukende black metal door het geweldige Pest (de Zweedse, waarvan in 2008 de kraker Rest In Morbid Darkness verscheen) onder haar hoede te nemen. Daar kan Ikonoklast niet tegenop, maar dat er bij dat label mensen werken met verstand van goede black metal wordt ook na het beluisteren van dit album weer duidelijk.

In feite gaat Urgehal met Ikonoklast verder waar de band drie jaar geleden ophield. Dat wil zeggen: groovende black metal waarin weinig ruimte is voor nuances. De primitieve thrash en rock ‘n’ roll invloeden zijn ten opzichte van de vorige plaat nog verder toegenomen, waardoor deze plaat rost en beukt als een tiet. Meerdere nummers worden zelfs opgeluisterd met een vlammende gitaarsolo – toch niet erg gebruikelijk binnen het black metalgenre. Met name het nummer The Necessity Of Total Genocide leunt behoorlijk sterk op een smerige Motörhead-groove. Het geheel doet dan ook sterk denken aan het latere werk van Carpathian Forest. Zanger Trondr Nefas beschikt bovendien over een krachtige grunt die prima bij de vuige muziek past.

Het enige minpuntje is de iets te cleane productie. Niet dat Ikonoklast overgeproduceerd is, maar dit soort smerige muziek is toch wel gebaat bij een iets fellere productie. Wat dat betreft kan Urgehal een voorbeeld nemen aan het eerder genoemde Pest. De mensen die bekend zijn met deze band weten inmiddels ook wel wat ze van Ikonoklast kunnen verwachten. Dit album biedt namelijk – net als zijn voorgangers – een klein uurtje heerlijk doorbeukende black metal. Verwacht dus geen melodramatische intermezzo’s, genrevreemde instrumenten, artistieke avant-garde uitspattingen of semi-intellectueel geneuzel, maar gewoon ongenuanceerd geros zonder veel poespas. En dat is ook wel eens lekker!

1. Stesolid Self-Destruction To Damnation
2. Dødelagt
3. Cut Their Tongue Shut Their Prayer