16-09-2019

Ensiferum - From Afar
Jaar van release: 2009
Label: Spinefarm Records
Ensiferum - From Afar
Mijn collega Rik concludeerde bij het vorige album van Ensiferum al dat de band een blijvertje was in het folk metalwereldje. En met de nieuwe plaat From Afar doen de heren en dame (jawel een dame, de nieuwe toetseniste Emma Silvennoinen) van Ensiferum daar nog een schepje bovenop. From Afar is voor mij in ieder geval de beste prestatie die deze Finnen tot nu toe hebben geleverd.

Waar ikzelf oude platen van Ensiferum soms wat saai en voorspelbaar vond klinken, is dat gevoel nu compleet verdwenen. Het nieuwe album is episch, meeslepend, op z’n tijd hard en meedogenloos en melodieus op het juiste moment. Weliswaar niets nieuws onder de zon, maar wel erg sterk uitgevoerd. Zanger en groupie-verslinder Petri Lindroos heeft nog nooit zo goed geklonken en achtergrondkoren en clean vocals versmelten met elkaar tot een samenhangend geheel. From Afar klinkt al met al een stuk gebalanceerder dan voorganger Victory Songs.

Hoogtepunten zijn er op dit album genoeg te vinden, zoals de nummers From Afar en Twilight Tavern, die beide perfect materiaal zijn voor een single. In het Heathen Throne zit een stukje van het Kalevala: het nationale Finse epos en ook lijkt het alsof sommige stukken van dit nummer rechtstreeks uit een film komen. Zowel dit nummer als de The Longest Journey klokken beide meer dan tien minuten en in die tijd komt de epische kracht van Ensiferum prachtig naar voren. Stone Cold Metal valt na drie minuten wat uit de toon door opeens over te gaan op een cowboy- en prairiemelodie, maar dat werkt wonderwel erg goed. Het enige minpuntje is het nietszeggende instrumentale intro By The Dividing Streams. Maar ach, daar hebben ze de 'forward'-knop voor uitgevonden.

Kortom, dit is een hele sterke plaat geworden. Dat kon ook bijna niet anders, aangezien Tero Kinnunen (Nightwish) de producer was en Hiili Hiilesmaa (HIM, Sentenced) verantwoordelijk was voor de eindmix. Ensiferum heeft mij met From Afar aardig weten te verrassen en het resultaat is zeker een plaatsje in mijn top tien van 2009 waard. Of zoals ze het zelf zeggen: ‘Iron. Blood. Battle metal. Ensiferum are back. Now a Legend.’ Moeders, houd uw dochters dus binnen wanneer Ensiferum in het land is!

1. By The Dividing Stream
2. From Afar
3. Twilight Tavern