• Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Morphia - One Last Embrace (dvd)
Jaar van release: 2009
Label: Dark Balance

Morphia - One Last Embrace (dvd)

Het niet geheel onverdienstelijke Morphia besloot eind 2008 na 14 jaar de handdoek in de ring te werpen wegens andere prioriteiten zoals gezin en werk. Deze dvd is een liveregistratie van het afscheidsoptreden dat de band gaf op het Brainstorm Festival, 22 november 2008 in de Gigant, Apeldoorn. De hoogtepunten van de band bestaan uit verscheidene optredens op grotere en minder grote festivals en het mogen verzorgen van voorprogramma's van onder andere Epica, After Forever en Orphanage. Met dat laatste gegeven weten we gelijk wat voor vlees we in de kuip hebben: gothic melodic doom metal.

Het meest in het oog springende van deze dvd is de beeldkwaliteit. In dat opzicht is er met de samenwerking met d'Images (die onder andere opnames van Arjen Lucassen en Stream of Passion maakte) niets aan het toeval overgelaten. Dat de belichting af en toe wat donker is, mag die pret niet drukken. Helaas loopt het geluid niet altijd synchroon met de beelden. Daardoor komen met name de zang en de grunt, die beiden toch al wat achterin in de mix liggen, enigszins vreemd over. Bovendien zitten de cameramensen, waarschijnlijk door beperkte ruimte, vaak net iets te dicht op de artiesten.

Bekijken we het optreden zelf dan komen de bandleden, zeker in het begin van het optreden, nogal stijfjes en statisch over. De wat ongemakkelijke aankondigingen van de gitarist/zanger tussen de nummers door, via zijn hoofdmicrofoon, zijn in het Engels en dat geeft het geheel ook nog een wat koddig karakter. De fanschare die de band in de jaren heeft opgedaan kan dat echter allemaal niet schelen. Zeker naarmate het optreden vordert vliegen er toch redelijk wat haren door de lucht. Noemenswaardig zijn ook de gastoptredens van de voormalige bassist Erik van Tulder, de voormalige gitarist Roger Koedoot en van violiste Esther Wertwijn.

De conclusie luidt dan ook dat dit een leuk document is voor de fans en het (intussen ontstane) nageslacht. De bijgevoegde cd met de geluidsopnames van het optreden is enigszins overbodig maar wellicht voor de fans ook erg leuk. Mede de redelijk uitgebreide fotogalerie en de docu over Morphia zelf zal bij hen die erbij waren de spreekwoordelijke nostalgische glimlach en traan tevoorschijn toveren. Het is echter geen meesterwerkje geworden om nou je buidel voor te trekken.

1. Intro
2. Fading Beauty
3. Again