27-06-2019

Nebula - Heavy Psych
Jaar van release: 2009
Label: Tee Pee Records
Nebula - Heavy Psych
Op een hete zomerdag als deze biedt een stoner album een zeer aangename afwisseling op alle thrash en death metal dat ik normaal recenseer. De eer om mijn lovende of vernietigende oordeel te vellen gaat ditmaal naar het Amerikaanse Nebula. Een band waar ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord had. Waar ik wel bekend mee ben zijn Fu Manchu en Karma To Burn, waar respectievelijk Eddie Glass en Rob Oswald een verleden hebben. In ieder geval geen acts waarvan ik direct in een hoerastemming verkeer.

Maar goed, nu ligt dat album dus voor me en de verwachtingen zijn niet bepaald hoog. Op het moment dat het schijfje haar rondjes begint te draaien blijkt het allemaal mee te vallen. Sterker nog, opener Pulse klinkt precies alsof het tijdens de hoogtijdagen van de NWOBHM geschreven is. Als er invloeden van de eerder genoemde bands zijn, dan zou het Karma To Burn moeten zijn, maar deze muziek vind ik al een stuk beter te verteren. Pas bij Aphrodite valt op dat Hawkwind één van de grootste inspiraties is. In The Depths moet het dan weer van de blues hebben en zoals de titel van deze cd misschien al doet vermoeden hebben we ook met psychedelische invloeden te maken.

Het zwaartepunt van die invloeden verschilt per nummer, waardoor er ruim voldoende afwisseling is. De hoofdrol op Heavy Psych is weggelegd voor Eddie Glass die in de eerste plaats een goede stem heeft die tussen Robert Plant en zijn collega van Wolfmother zit, maar daarbij ook uit zijn gitaar de meest sfeervolle bluesgeoriënteerde stukken tovert. Heavy Psych is een heerlijke plaat die vele rockfans moet kunnen aanspreken.

1. Pulse
2. The Dagger
3. Aphrodite