• Ron Lipnicki (Overkill) - 54
  • Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

The Project Hate MCMXCIX - The Lustrate Process
Jaar van release: 2009
Label: Vic Records
Waar moet ik in vredesnaam beginnen om deze plaat te recenseren? Zelden kreeg ik zo’n complex muziekdocument voor de kiezen als met de nieuwste plaat van het Zweedse The Project Hate MCMXCIX. Zeven tracks met de gemiddelde lengte van bijna negen minuten en zo’n uitgebreide samenhang van diverse stijlen en genres dat je er gek van wordt. Maar bovenal is The Lustrate Process ook heel erg goed.

Het is in ieder geval bijzonder lastig om de muziek juist te typeren. Elke track kan je zien als een muzikale achtbaan. Het heeft raakvlakken met melodieuze death, industrial, grindcore, progressieve, symfonische metal en thrash. Snelle agressieve stukken met brute grunts wisselen af met rustige stukken met vrouwelijke zang. Wat dat betreft is het nummer You Come To Me Through Hell een geweldig voorbeeld van deze mix. Het begint met snoeiharde riffs en grunts en schakelt dan weer over naar de schitterende stem van zangeres Jonna Enckell.

De bandleden hebben al een indrukwekkend cv met ondermeer Entombed en Grave op hun conto, maar toch kunnen ze het niet laten om een compleet blik met gastartiesten open te trekken. Zo mogen ondermeer L.G Petrov (Entombed), Johan Hegg (Amon Amarth) en onze eigen Martin van Drunen (Hail Of Bullets en ex-Pestilence) nog gezellig meebrullen en speelt Mike Wead (King Diamond en Mercyful Fate) met zijn gitaar mee. Dit tilt het geheel nog tot een hoger niveau.

Wat wel een probleem kan zijn is de aantrekkelijkheid van het album. Dit is namelijk zware kost. The Lustrate Process is geen plaat die lekker wegluistert. Door de wisselende structuren, de lengte van de tracks en de algehele complexiteit van de muziek is het een album waar je goed voor moet gaan zitten. En als je klaar bent dat je hem nog een keertje opzet. In een uur ben je klaar met luisteren maar het heeft meerdere luisterbeurten nodig voordat je het album in haar volledigheid hebt ontleed en ontrafeld. Maar ik kan dit voor elke liefhebber wel aanraden.

1. Descend Into The Eternal Pits Of Possession
2. You Come To Me Through Hell
3. See The Filth Become Flames In This Furnance