16-09-2019

Trigger The Bloodshed - The Great Depression
Jaar van release: 2009
Label: Metal Blade Records
Trigger the Bloodshed laat er geen gras over groeien. Het jonge Metal Blade-telg debuteerde vorig jaar nog met Purgation, krap een jaar na de release van dit album staat de opvolger alweer in de deuropening. Blijkbaar moet de trend vooral in the picture blijven, met de tegenwoordige overkill aan metal light is "uit het oor, uit het hart" een veel voorkomend fenomeen. Dus vooral die spotlight niet verlaten, zeker niet als je door Metal Blade getekend bent en het helemaal moet gaan maken.

Met een stel nieuwe longen in de gelederen steekt The Great Depression aardig van wal. Een bulderende golf van death metal raast bezeten over alles heen en even is dat een heel lekker gevoel. Todat de volgende golven volgen en uiteindelijk maar saai en nietszeggend blijken te zijn. De deceptie slaat al gauw toe.
Krachtig is The Great Depression absoluut. Dit album klint meer death metal, minder divers dan de voorganger, hoewel Purgation dat ook al nauwelijks was. Maar de geringe (vocale) verrassinkjes die op het debuut nog eens de kop opstaken zijn op het nieuwe album volledig verdwenen. Ruim een half uur lang hard, maar totaal inspiratieloos gedreun is wat men nu aan muziek in elkaar heeft gedraaid. Het is een prima basis, een meer dan prima basis en indien goed uitgewerkt zou dit een fantastisch album kunnen worden. Echter lijkt The Great Depression meer op een zielloze haastklus zonder enige vorm van diepgang of aandacht voor de extra's (die er dus ook gewoon niet zijn) die het album venijning en pittig zouden kunnen maken.

Tuurlijk speelt men een aardig potje furie, tuurlijk is de productie naar behoren en is de boodschap van het frontje actueel en treffend. Maar wat een ontzettend gemiste muzikale kans.

1. The Great Depression
2. Warbound