Held Under - Dying Breed
Jaar van release: 2008
Label: Stormspell Records
Held Under - Dying Breed
Soms is het gevaarlijk om je te verdiepen in een bepaald genre. Het wil nog wel eens gebeuren dat je zo opgaat in de muziek dat je de kritische blik verliest. Persoonlijk heb ik dat doorgemaakt bij black metal. Het is me wel eens overkomen dat ik mijn nieuwste vondst liet horen aan een maat en dat hij me na enkele seconden wanhopig en niet begrijpend aankeek. Dat was toen. Ik ben mezelf steeds meer gaan beseffen dat het kaf nou eenmaal van het koren gescheiden moet worden. Gelukkig zijn er bepaalde platenlabels die daar een handje bij helpen. Maatschappijen zoals Arkeyn Steel, Stormspell en Cruz Del Sur hebben zowel een neusje voor talent als dat ze ook weten welk oude materiaal een poetsbeurt verdient.

We hebben hier wederom te maken met een schot in de roos van Stormspell. Ik begin haast een fan te worden van het label, maar dat is dan ook zeker terecht. Goed, het label bracht ook pulp van Lich King en Inspell uit, maar bij Held Under is het weer volledig raak. Spannende progressieve power metal uit de dagen dat de grungewolk langzaam onze mooie planeet verstikte met minimalistische treurtonen. Je raadt het al, ook Held Under is onderuit gegaan dankzij stadsgenoten als Nirvana. Deze groep komt namelijk ook uit Seattle en dat is wel te horen. Men heeft namelijk best goed geluisterd naar Crimson Glory en in mindere mate naar Queensrÿche. Toch zou het zonde zijn om de band dan maar af te doen als een kloon, want dat is niet het geval.

Eigenlijk klopt de bovenstaande titel niet helemaal, want op dit album is zowel het enige volledige album Dying Breed van Held Under te vinden, als ook de demo's van Discovery. Onder de laatste naam gingen deze heren in de jaren '80 door het leven. Deze 'anthology' bevat maar liefst twee cd's die tot de nok toe gevuld zijn met heerlijke power metal. Regelmatig aangezet met progressieve arrangementen, maar als het moet kan het ook spetterend rauw. Dat rauwe heeft de band vooral te danken aan zanger Michael Stevens. Zijn stem doet me op de beste momenten denken aan een minder gepolijste Jon Oliva, maar af en toe giert hij ook als David Wayne (Metal Church). Het is dan ook jammer dat deze man zijn vocale bezigheden heeft moeten staken vanwege een ernstig ongeluk waarbij hij hersenletsel opliep. Toch kunnen we op deze dubbelaar nog ongestoord genieten van zijn sterke staaltjes zang. Het zeer melodieuze Cross To Bear is één van die hoogtepunten. Eigenlijk hebben de nummers alle elementen in zich die power metal tot zo'n gave muzieksoort maken. Sterke thrashy riffs, mooie melodieuze gitaarsolo's, een rappe ritmesectie en gillende zangpartijen. Gelukkig heeft men de muziek ook lekker opgeknapt met een goede remix, dus alles komt prima uit de speakers rollen.

De wijze waarop Held Under de elementen samensmelt is niets minder dan subliem. Er staat een hoop muziek op beide cd's (bijna 2,5 uur), maar zowel het latere materiaal (cd 1) als de demo nummers laten zich prima meerdere malen beluisteren zonder dat de verveling toeslaat. Nu wil ik niet zeggen dat elk nummer even sterk is, want vooral de tweede cd met Discovery materiaal bevat wat slordigheden. Zo zit de drummer in New Horizons hartstochtelijk uit de maat te meppen en later duiken enkele minder zuivere gitaarsolo's op. Goed, het waren demo's, dus dan knijpen we een oogje dicht, vooral als de uitvoering van het Held Under materiaal vlekkeloos blijkt.

Opnieuw een tijdloos muziekdocument van ongekende klasse. Zowel het meer gepolijste gedeelte uit de jaren '90 steekt goed in elkaar en ook de rauwere demo's hebben een niet te versmaden charme over zich. Neem daarbij één van de mooiste hoezen die ik tot nu toe heb gezien en je kunt wederom concluderen dat dit een perfect totaalplaatje vormt. Sterke songs en muzikaal vakmanschap doen de rest.

Tracklist
CD 1
1. Screaming Down The Wires