Wolf - Ravenous
Jaar van release: 2009
Label: Century Media Records
Wolf - Ravenous
In het land van de heavy metal is producer Roy Z inmiddels geen onbekende meer. Ontdekt door Bruce Dickinson mocht hij aan zijn soloplaten meewerken. Sindsdien heeft hij flink naam gemaakt door klussen aan te nemen van onder andere Rob Halford, W.A.S.P. en Judas Priest. Alleen om één of andere rare reden heeft hij nooit een cd van Iron Maiden mogen produceren. Aangezien dat er ook niet meer van lijkt te komen, heeft hij maar gewoon een band opgezocht die Iron Maiden als zware invloed in zijn muziek heeft. Dat werd dus het Zweedse Wolf, dat na drie albums inmiddels ook wel wat bekendheid en respect heeft verworven in het land van de heavy metal. Dus als je je altijd al hebt afgevraagd hoe Iron Maiden zou klinken met Roy Z achter de knoppen, kun je met een gerust hart het nieuwe Ravenous aanschaffen.

Natuurlijk kan men bij Wolf rekenen op wat meer naamsbekendheid, puur omdat Roy Z achter de knoppen zat. Maar het geluid is nu uiteraard ook kraakhelder. Ook zal hij wel wat tips hebben gegeven over hoe nummers te schrijven, want de nummers zijn net wat verfijnder dan het eerdere werk. Speed On en Hail Ceaser zijn lekker compacte songs die goed wegluisteren op een rap tempo. Het melodieuze aspect komt nu wat beter naar voren en de muzikanten zelf zijn duidelijk gegroeid. De gitaristen leveren dit keer extra puntige riffs en de solo's gieren als meer dan tevoren.

Toch kan ik niet zeggen dat Ravenous hierdoor het beste werk van Wolf tot nu toe is. Ik vind het vorige Black Flame namelijk toch een stuk spannender qua composities, en dat album bood meer variatie. Bij de nieuwe cd heb ik het gevoel dat de heavy metal wat meer in hapklare blokken is gehakt, zodat het een breder publiek zal aantrekken. Dat doet helaas af aan de spontaniteit en het hongerige karakter van de eerdere cd's. Toch is de nieuwe cd zeker niet slecht en vooral met het vette Whiskey Psycho Hellions en het epische Curse You Salem heeft Wolf een stel nieuwe krakers gemaakt. Ravenous is niet echt opzienbarend, ondanks de medewerking van Roy Z. Maar het kan als lekkere heavy metal-cd er zeker mee door.

1. Speed On
2. Curse You Salem
3. Voodoo