(V.E.G.A.) - Alienforest – A Sick Mind’s Hologram
Jaar van release: 2008
Label: Debemur Morti Productions

Twee en een half jaar geleden schreef collega Tjitze een laaiend enthousiaste recensie over het toen net heruitgekomen Cocaine, het eerste album van het Italiaanse (V.E.G.A.). Alienforest – A Sick Mind’s Hologram is de nooit eerder verschenen originele uitgave van dat album, door de band zelf geproduceerd. Voor wie bekend is met het destijds door Debemur Morti Productions uitgegeven album, zal deze release heel herkenbaar zijn. Dezelfde muziek als toen is namelijk nog steeds aanwezig, maar het is in een heel ander jasje gestoken.

Dat is echter nog de minste verandering die Alienforest – A Sick Mind’s Hologram te bieden heeft. De nummers klinken op dit album op veel momenten totaal anders, veel experimenteler dan op Cocaine. Meer samplegebruik, meer elektronische invloeden en meer industrial-achtige black. Een nummer wat op Cocaine fantastisch agressief klonk, zoals Kill Me, krijgt hierdoor op Alienforest... een totaal andere lading mee. De punch is eruit, experimentele invloeden zijn ervoor in de plaats gekomen. Nu is die bewering chronologisch gezien niet correct, maar met de vernieuwde aanpak, mag dit best als een compleet nieuw album gezien worden.

(V.E.G.A.) brengt daarnaast ook een aantal nummer ten gehore, waar we nog niet eerder kennis mee hebben gemaakt. Als ik af ga op de opzet van een vreemdeling als Neongraphite, dan krijg ik niet de indruk dat dit een oudje in een nieuw jasje is. De sterke elektronische invloed doet nieuw materiaal vermoeden. Ook een korte intermezzo als The Gente Rain, geeft een hele nieuwe invloed aan dit album mee. Schoonheid is iets waar (V.E.G.A.) ons nog niet eerder kennis mee had laten maken, maar zoals alles wat (V.E.G.A.) doet, zit ook hier een licht waanzinnig aspect aan. Erg creepy.

Wie verder luistert, komt meer verrassends tegen. Een andere klapper van Cocaine is het nummer Insex Infect, wat op dat album een waanzinnig gestoord en agressief nummer was. Op Alienforest... heeft het nog steeds dat waanzinnige element, maar het is totaal veranderd. Waanzin en agressie, maar met een nieuw, vuil en ruizig randje. In tegenstelling tot Kill Me, bevalt deze nieuwe aanpak me goed. Het idioot getitelde nummer Plastiktaschen laat meer van die ruizige waanzin horen, maar met een opbeurende melodieuze noot, die we ook van deze band niet eerder gehoord hadden. Oké, Cocaine bevat veel mooie melodie, maar hier is het toch allemaal net even anders.

Of ik Alienforest – A Sick Mind’s Hologram beter vind dan zijn voorganger, durf ik op dit moment niet te zeggen. Het vele nieuwe werk is op de meeste momenten heerlijk, maar de nieuwe aanpak van de oude nummer bevalt me niet altijd goed. Desondanks heeft (V.E.G.A.) met deze nieuwe uitgave weer een dijk van een album op zijn naam staan. Het is één van de meest bizarre en gestoorde albums die je in black metalland tegen zult komen!

1. Wilkommen
2. Cocaine
3. Kill Me