• Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Xystus - Equilibrio
Jaar van release: 2009
Label: eigen beheer
Xystus - Equilibrio
Ruim twee jaar lang is er in ons land hard gewerkt aan een uniek project, waarbij metal, musical, filmmuziek en klassieke muziek met elkaar zijn gecombineerd. Dit project met de naam Equilibrio is een samenwerking tussen het oudste symfonieorkest van Nederland (het USConcert), de progressieve metalband Xystus en vijf toonaangevende solisten. In juli 2008 werden vijf shows opgevoerd in Vredenburg Leidsche Rijn en het resultaat hiervan verschijnt nu op dvd en cd.

Het verhaal van Equilibrio gaat over de eenzame reiziger Diegu (Bas Dolmans, Xystus) die terecht komt in een oorlog tussen goed en kwaad. De balans tussen beide is verstoord en Diegu krijgt de opdracht van fee Lady Sophia (Simone Simons, Epica) om haar te helpen dit alles te herstellen. De strijd woedt tussen de op macht beluste heerser Primos (John Vooijs, Tarzan) en de onbaatzuchtige Aveline (Michelle Splietelhof, Les Misérables). En zoals het in een musical hoort, is er natuurlijk een happy end; zelfs de Dood (George Oosthoek, Orphanage) wordt verslagen en Diegu krijgt zijn beloning.

Hoewel de verhaallijn lichtelijk cliché klinkt, is de muziek dat absoluut niet. Invloeden uit allerlei genres worden met elkaar verweven en voor de metalliefhebber is er genoeg fraais te beluisteren. Zo noem ik de Hollenthonachtige melodieën in Last Breath en het catchy nummer God Of Symmetry dat niet had misstaan op een album van Kamelot. Het orkest voegt ook daadwerkelijk iets toe en zorgt niet alleen voor extra bombast, maar geeft je soms ook het gevoel naar een film te kijken.

Verder zijn naar mijn idee de hoofdrolspelers perfect gecast. George Oosthoek speelt een meesterlijke Dood in zijn witte jurk en witte schmink en komt af en toe als een duiveltje uit zijn doosje tevoorschijn tijdens de show. Zijn grunts zijn zoals altijd weergaloos, maar ook goed verstaanbaar wat natuurlijk een must is in een musical. Simone Simons is een bevallige fee die tijdens de show op haar wolkje boven het podium zit en alles beziet. John Vooijs en Michelle Splietelhof laten hun musicalachtergrond zien en Bas Dolmans weet indruk te maken met zijn rol als Diegu.

Voor de dvd is er gefilmd tijdens verschillende shows en de oplettende kijker zal dit dan ook ongetwijfeld opvallen. En zoals in iedere musical zijn er in Equilibrio ook dansers aanwezig en wel van de Dutch Academy Of Performing Arts. Mede hierdoor, en door de rustige montage, is het een dvd die de aandacht weet vast te houden en als kijker zou je haast met het publiek willen meeklappen. Er staat verder nog een drietal extra’s op de dvd: een fotoreportage, een repetitie van Last Breath en een achtergronddocumentaire.

Kortom, Equilibrio is een project waar lang aan is gewerkt met veel liefde en aandacht. Een verplichte kijk-en luisterbeurt voor iedere metalhead die ook wel buiten de grenzen van het metalgenre wil kijken. Verwacht geen standaard rock opera, maar eentje die verder gaat dan Aina en Avantasia. Een prima begin van 2009!

Act 1
Equilibrio Overture
Scene 1: My Song Of Creaton