• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Samael - Black Trip (DVD)
Jaar van release: 2002
Label: Century Media Records
Contractuele verplichtingen noopte Samael tot het uitbrengen van een laatste schijfje bij Century Media. Hoewel het in de eerste instantie de bedoeling was om het sideproject van de heren, ‘Era One’ gedoopt, uit te brengen werd het uiteindelijk deze dubbel-DVD ‘Black Trip’. En het dient gezegd: Samael heeft geen prutswerk geleverd. Voor zo’n 25 euro krijg je op twee schijfjes een drietal volledige concerten uit verschillende periodes van de band, wat videoclips en interviews met Xy (keyboards, drums, programming) en Vorph (zang, gitaar). De eerste dvd opent met een volledige registratie van het optreden dat Samael vorige jaar gaf op het Summerbreeze Festival in Duitsland. Het was voor het eerst sinds tijden dat Samael weer acte de presence gaf maar de heren wekken nergens de indruk dat ze jaren in een berghut hebben liggen slapen. De Zwitsers spelen strak en boosaardig hun kenmerkende experimentele mix van (black)metal en industrial, met hier en daar een gothic-sausje aangebracht door de keyboardpartijen. Verwacht echter geen uitgesponnen nummers van 11 minuten of kwelende operazangeressen want Samael is een unieke band die zich weinig aantrekt van trends, en dat verdomd goed doet. Het motto is bij elk concert ‘niet lullen maar spelen’ en tussendoor worden dan ook niet veel woorden verkwist aan preken of loos gebral. Het concert staat als een huis, maar als minpuntje moet het geluid worden genoemd. Niet dat het slecht is, maar in de mix komen de drumpartijen wel erg veel naar voren en lijkt hier en daar het geluid van de hoge tonen wat vervormd te worden. Het doet echter geen afbreuk aan het concert.

Deze schijf vervolgt met een drietal clips waarvan ‘Jupiterian Vibe’ en ‘Infra Galaxia’ eerder op de Nederlandse buis waren te zien bij TMF. ‘Baphomet’s Throne’ (van ‘Ceremony of Opposites’, 1994) is er eentje uit de oude doos en laat vooral zien hoeveel de band sindsdien veranderd is. Hierna volgt een wat overbodige videotake waarin we zien hoe Vorph een track van de song ‘Rain’ (van ‘Passage’, 1996) opnieuw inzingt. Leuker zijn de afsluitende interviews. Zowel Xy als Vorph willen duidelijk liever spelen dan praten (met vet Duits accent!) en houden hun antwoorden dan ook zo kort mogelijk. En lijkt het zelfs of meester Vorph eigenlijk een verlegen persoon is. Wie had dat gedacht?

De tweede dvd bevat een volledige concertregistratie gemaakt in Polen (1996) tijdens de tour voor het ‘Passage’ album. Bij mijn weten is dit concert ook eerder op video uitgebracht. Is het geluid tijdens het Summerbreeze optreden soms wat ongebalanceerd, tijdens dit concert is het geluid nagenoeg perfect en valt direct op dat Samael live nog een tandje steviger klinkt dan op de studioalbums. Ook een goed punt is de variëteit van beelden. Alle bandleden worden uitstekend in beeld gebracht en zo krijg je een goede indruk van het speelplezier van de heren. Vooral de onuitputtelijke Masmisein (bas) wekt verbazing omdat het lijkt alsof hij werkelijk nooit moe wordt van zijn eigen gespring, geren en geheadbang. Blijkbaar doet de Zwitserse berglucht wonderen! De opname is nog steeds actueel want het markeert het omslagpunt van Samael, dat natuurlijk wordt gekenmerkt doordat Xy het drummen overlaat aan zijn drumcomputer en zelf de toetsen onder handen neemt. Iets wat wat mij betreft de muziek ontzettend ten goede is gekomen. Overigens is Xy niet vies van een potje meetrommelen want regelmatig neemt hij tijdens nummers de drumsticks ter hand.

De dvd sluit af met een bootleg-achtige opname uit 1994 van een concert in Amerika. Noch voor het beeld, noch voor de geluidskwaliteit is deze opname erg interessant, want die zijn beneden het niveau wat we tegenwoordig gewend zijn. Wel is het leuk om te zien hoe Samael vroeger opereerde, namelijk veel traditioneler (Xy zit gewoon achter de drumkit en ene Rodolphe H. speelt keyboards). En wordt direct duidelijk dat de ‘nieuwe’ weg veel meer kracht geeft aan hun muziek. Niettemin is ook deze ‘barbaarse’ opname interessant om te zien.

Wie de balans opmaakt na het zien van deze dvd kan niet anders concluderen dat men waar voor zijn geld krijgt. Alles is verzorgd, beeld en geluid zijn meestal van zeer goede kwaliteit, de muziek staat als een huis en zo vormen deze schijfjes eigenlijk een prima overzicht van de geschiedenis van Samael. Een paar kleine minpuntjes zijn hiervoor genoemd en daarom dus niet de volle winst, maar 94/100 lijkt zeer terecht. Gaat dat zien, binnenkort tijdens de Redemption Tour!

DVD 1:
Live at Summerbreeze 2002:
1. Era One