21-07-2019

Anima - The Daily Grind
Jaar van release: 2008
Label: Metal Blade Records
Anima - The Daily Grind
Duitsland levert ze tegenwoordig bij bosjes, de modern klinkende metalbands waar voornamelijk liefhebbers van technische, vlammende en agressieve muziek ontzettend mee weglopen. Wereldwijd een heus genre in opleving, zo niet een trend, waarvan uiteindelijk een hand vol hardst bijtende volharders aan het langste eind trekken. Kortom, een volkomen normale ontwikkeling van een inmiddels bekende gang van zaken.

De jonge honden van Anima kunnen met hun band moeiteloos in het rijtje van de florerende moderne metalbands aansluiten. Een genre dat veelal, bij gebrek aan een betere term, als "deathcore" wordt omschreven en hedentendage mateloze getaptheid geniet. In het geval van een aantal bands niet meer dan terecht, echter kan ik mij niet aan de conclusie onttrekken dat vooral de bands die zich de laatste tijd aan de reeds bestaande kolonie voegen, vooral een recycleproduct zijn van de reeds bestaande exemplaren.

Voor Anima geldt dat helaas net zo. Het Metalblade-debuut The Daily Grind klinkt als een bont samenraapsel van bands als Suicide Silence, The Black Dahlia Murder, Job For A Cowboy, maar ook In Flames en At The Gates. Denken we al deze bands voor het gemak even weg, dan zou The Daily Grind zeker goed scoren, dankzij de technische, melodieuze, bloedlinke en pijlsnelle en ontzettend gestroomlijnde nummers, die overigens wel sterke onderlinge overeenkomsten vertonen. Ook de monoloog van Robert Horn, die met zijn veelzijdig bereik op een dialoog tussen een krijsende Ork en een bulderende Uruk-Hai zinspeelt, is dan best de moeite waard. Maar met de nodige muzikale onderleggers achter de kiezen is het wegdenken van de niet geringe invloeden een lastig karwei.

1. Behind The Mask
2. There Is Something Vicious
3. Sitting In The Wardrobe