Thou Art Lord - DV8
Jaar van release: 2003
Label: Black Lotus records
Een project dat al een tijdje loopt en er inmiddels verschillende albums op heeft zitten is Thou Art Lord. Een band/project met leden van onder andere Rotting Christ en Necromantia. Nu vind ik Rotting Christ een hele goede band, maar voor Necromantia voel ik weinig sympathie dankzij hun medewerking aan Nazi projecten en bands. Het gaat uiteindelijk om de muziek natuurlijk en daar ga ik het dan ook over hebben.

Thou Art Lord speelt een mengsel van rauwe old school death metal en redelijk melodieuze black metal. Hierin verwerkt met invloeden uit de thrash en new metal (!). Ja inderdaad new metal. En ze weten het verdomde goed te combineren in de negen nummers. Er ontstaat een pakkend geheel met vet old school trash gitaarwerk doordrenkt met snerpende black metal riffs. De zang is hoofdzakelijk grunt, maar hier en daar trekt Rotting Christ zanger Sakis z'n smoel wel open en dan snerpt de krijs je oren in. Ook zanger Set die dominant te horen is vervult z'n rol met verve.

Het album opent met een korte toespraak van Anton Szandor Lavey en gaat dan over op een keihard rossend nummer met de naam A Chaldean Hex. Een nummer dat zich kenmerkt door sterk gitaarspel en de rauwe black metal zang van zanger Set. Dit is genieten geblazen blijkt al gauw door de aanwezige melodieën en verassende tempowisselingen. Dit is zeker het meest melodieuze album wat deze heren uitbrachten tot nu toe.

Death metal, black metal en ruwe thrash new metal wisselen elkaar af in de spannende nummers en daarover heerlijke zangpartijen. Terwijl in bijvoorbeeld Baphomet's Meteor de death metal sfeer overheerst is Crowning the Winged Skull een typsiche mix van rauwe thrash en melodieuze black metal. De keyboards zijn slechts sporadisch aanwezig, maar geven net dat beetje extra aan de songs die ze nodig hebben om een pakkend geheel te kunnen vormen. Verschrikkelijke song is overigens Society of the Dilettanti . Een nummer waarin new metal de boventoon voert. Het afgrijselijke refrein en het patserige Soulfly achtige begin werken werkelijk tenenkrommend. Het new metal effect komt nog wel vaker voor dan in dit nummer, maar hier is het toch wel het meest opvallend aanwezig.

De meeste nummers zijn dus erg goed te noemen en hoewel de productie niet echt gigantisch knalt is toch alles wel erg duidelijk en helder te horen. Het drumwerk is wel erg sterk en gelukkig zijn de new metal momenten meestal tot een minimum beperkt.Tekstueel weinig verassend en erg satanisch, maar ze worden goed uitgebraakt over de prima muziek en peetvader van het moderne Satanisme Anton Szandor LaVey laat zijn stem ook nog meerdere malen horen
Mijn conclusie is dat dit een zeer goede cd is met veel afwisseling en opvallend veel melodie. De Griekse scene is dus werkelijk weer aangevuld met een mooi werkstuk in de vorm van DV8. Het artwork is mooi om naar te kijken en past goed bij de goed geconstrueerde doch soms chaotische muziek die deze band ons brengt. Ik kijk in ieder geval al weer uit naar een volgend album. Ondanks de duistere achtergrond van sommige bandleden een zeer degelijk en spannend album.

Tracklist
1.A Chaldean Hex
2.Baphomet's Meteor