• Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Masterplan - Masterplan
Jaar van release: 2003
Label: AFM Records
Masterplan - Masterplan
Men neme 2 lepels Helloween, een schep Ark, wat Iron Saviour, en een snufje Children Of Bodom. Daar voeg je een flinke dosis inspiratie en motivatie aan toe, goed door elkaar mixen en dan een tijdje laten rijzen. Wat eruit komt is Masterplan, de nieuwe band van ex-Helloween leden Roland Grapow (gitaar) en Uli Kusch (drums), waarvoor ze ex-Ark zanger Jorn Lande vonden voor de zang. Als bassist is Jan Eckert van Iron Saviour aangetrokken, en Janne Warman van Children of Bodom staat achter de keyboards, maar hij wilde alleen op het album meedoen dus is hij inmiddels vervangen door Axel Mackenrott, die het live gaat spelen.

Het album opent met Spirit Never Dies, en al gelijk vanaf de eerste minuut heb ik iets van WOW! Ondanks het powermetal-achtige begin valt dat toch reuze mee met de powermetal invloed. Het geheel ligt ergens tussen de heavy en powermetal in, maar die scheiding is niet altijd even makkelijk te trekken. In dit nummer is gelijk al goed te horen dat ze met Jorn Lande echt een gigantisch goeie zanger gevonden hebben. Hij bezit namelijk echt een goddelijke, veelzijdige stem, wat goed te horen is op bijvoorbeeld het rustige Soulburn, het agressieve Crawling From Hell, of de eerste single Enlighten Me.

Zoals eerder gezegd zit de muziek tussen de heavy en powermetal in. Natuurlijk is het te horen dat de twee belangrijkste songwriters in Helloween gezeten hebben, maar toch klinkt het anders. "Anders" is misschien niet het goede woord. Origineler, of, ik ga het toch wagen te zeggen, beter dan Helloween de laatste jaren was. Wat op het laatste Helloween album (The Dark Ride, voor wie dat niet meer weet) al enigzins te horen is, is bij Masterplan iets meer aanwezig: enige progmetal elementen. Niet teveel, maar net genoeg om het interessant te maken. En om nog een laatste verwijzing naar Helloween te maken: Michael Kiske zingt ook mee op het album, namelijk op het nummer Heroes, wat nog wel het meest in de buurt komt van een Helloween nummer. Oldschool Helloween-fans krijgen vast een orgasme ervan.

Het album bevat diverse themas. Spirit Never Dies is een uitermate positief nummer, wat eigenlijk zegt dat alles lukt zolang je het echt wilt. Kindhearded Light is een beetje een fuck-you naar een andere Duitse band waar Uli en Roland ontslagen zijn. Crystal Night stelt de vraag hoe het kan dat bijvoorbeeld neo-nazis nog altijd zoveel ruimte krijgen in Europa, en dat we ervoor moeten oppassen.

De productie was in handen van Andy Sneap, die al eerder bij onder andere Machine Head, Nevermore en Blaze goed werk afleverde. Ook bij Masterplan is het goed. Het geluid is namelijk echt vet, en zwaar. De songs zelf zitten goed in elkaar, de gitaarsolos zijn erg lekker, de refreinen zijn erg catchy maar gaan toch niet snel vervelen, en zoals eerder gezegd is Jorn Lande's zang echt geweldig.

Conclusie: gelijk in het begin van 2003 worden we al getrakteerd op een uitstekend album. Als dit een voorbode voor de rest van het jaar is dan wordt het een super jaar.

1. Spirit Never Die
2. Enlighten Me