23-08-2019

Bob Catley - Immortal
Jaar van release: 2008
Label: Frontiers Records
Bob Catley - Immortal
Je moet haast niet van deze planeet zijn als je Bob Catley niet kent als de karakteristieke en herkenbare zanger van de band Magnum. Naast albums met dat Birminghamse stel heeft hij in de laatste tien jaar zelf vijf albums uitgekraamd, waaronder een aantal met Gary Hughes als songwriter. Binnen de Frontiers-familie is het inmiddels zo dat Dennis Ward tot meubelstuk is gepromoveerd en hij mocht dan ook, naast het gitaarwerk, als producer aan de slag. Dat betekent haast automatisch een lekker klinkende plaat!

Bob (61 jaar inmiddels !) is op dit album heavier dan met Magnum. Songs als Dreamers Unite en End Of The World bewijzen dan ook dat Bob een rasechte hardrockerzanger is; schrijven is niet zijn ding, daar heeft hij voor dit album Magnus Karlsson (o.a. Primal Fear) "ingehuurd". Nou ja... Magnus is ook lid van de Frontiersfamilie zullen we maar zeggen. Deze cd kent een redelijk rechtlijnig kwaliteitspatroon heeft waar echte rockers worden afgewisseld met prachtballads zoals Heat Of Passion en zware nummers zoals Haunted.

Het blijft op zich vreemd dat eigenlijk het hele opnamewerk van de muziek al gedaan is, en vervolgens Bob Catley doodleuk naar Duitsland vliegt om zijn vocalen op te nemen. Zal wel modern of hedendaags zijn, maar ik zie dan eigenlijk niet gek veel betrokkenheid bij de songs. Bob komt er al jaren mee weg omdat datgene wat afgeleverd wordt van kwalitatief hoog niveau is. Ook dit album krijgt dit predikaat mee.

1. Dreamers Unite
2. We Are Immortal
3. End Of The World