20-08-2019

Bleeding Through - Declaration
Jaar van release: 2008
Bleeding Through - Declaration
Bij de eerste noten van het gloednieuwe Declaration heb ik even het idee dat ik naar een andere band zit te luisteren. Er wordt op sprookjesachtige wijze geopend met een intro dat bolstaat van de sfeervolle keyboards. De sfeer wordt al gauw een stuk grimmiger als het citaat “tonight we dine in hell” klinkt en vervolgens Declaration losbarst, een nummer dat met zijn blastbeats en schelle vocalen meer op Dimmu Borgir lijkt dan op de metalcore die ik van Bleeding Through gewend ben.

Enkele momenten later pakt de Californische band alweer uit met een vertrouwder geluid. De veelbesproken toetseniste Marta Peterson heeft, zo blijkt al snel, een belangrijkere rol op Declaration dan op The Truth, het enige andere Bleeding Through-album waarop zij te horen is. Dat betekent niet dat elk nummer overgoten is met keyboards, op een aantal songs zijn ze zelfs amper waar te nemen.

Dat Bleeding Through boos is komt op Declaration duidelijk naar boven. Hun Amerikaanse label (Trustkill) loopt de band naar eigen zeggen te bedonderen en ook het toerleven eist zijn tol. Het draagt allemaal bij aan een agressief en zwaar album. De meeste nummers zijn op zich al vernietigend. Tel daar de übervette productie van de gevierde Devin Townsend bij op en je kunt je voorstellen welke impact Declaration op de luisteraar heeft.

Bleeding Through laat weer op harde wijze van zich horen. Declaration is een agressieve plaat met ook een melodieuze kant. Het bijna negen minuten durende Sister Charlatan is daar een goed voorbeeld van. Het ene moment zit je nog naar een death metallig Bleeding Through te luisteren, om vervolgens de cleane vocalen van Jona Weinhofen en pianoklanken van Peterson voorgeschoteld te krijgen. Declaration is hard, melodieus, veelzijdig en episch, en daardoor wat mij betreft één van de betere releases van het jaar.

1. Finnis Fatalis Spei
2. Declaration
3. Orange County Blonde And Blue