16-10-2019

Naer Mataron - Praetorians
Jaar van release: 2008
Label: Season of Mist
Naer Mataron - Praetorians
Het meest opmerkelijke aan deze nieuwe plaat van dit Griekse black metal gezelschap, is dat de cd uitkomt op Season Of Mist. Een label dat toch meestal garant staat voor vrij experimentele en originele muziek. Nu vond ik Naer Mataron altijd wel een aardig bandje, maar de muziek was nooit echt wereldschokkend te noemen. De black metal van de heren is daarnaast oerconservatief, dus vraag ik me af waarom deze platenmaatschappij de band een contract heeft aangeboden.

Na beluistering van deze nieuwe plaat is die mening niet veranderd. Naer Mataron speelt nog steeds lekker venijnige black metal, maar bijzonder is het allemaal niet. Het is niet zozeer dat de muziek slecht is, maar men springt er gewoon niet uit. De band doet wat heel veel andere bands ook doen. Dat uit zich in enkele goede nummers zoals Sunwheel en het vrij epische titelnummer, maar daar tegenover staan ook weer een aantal tracks die minder interessant zijn. De productie speelt de band in dat opzicht ook parten, want de cd heeft een vrij dun geluid meegekregen. Aangezien de zang van Vicotnik nogal hard in de mix staat, wordt de muziek op bepaalde momenten gereduceerd tot een ietwat iel achtergrondgeluid.

Deze cd is echt voer voor puristen. Zwartgallige zielen die zich nog steeds vermaken met het oudere Marduk werk, of de typerende schelle Griekse black metalsound, kunnen gerust overgaan tot aankoop. Een redelijk album, maar dat is in dit overvolle genre al lang niet meer genoeg. Het hoesje is dan wel weer erg mooi, maar daar wordt het totaalplaatje niet mee gered.

Tracklist
1. Anti-Celestial Campaign
2. Ostara