• Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Eon - Exile
Jaar van release: 2008
Label: Eigen beheer

Eon - Exile

Eon is een Noors samenwerkingsverband van Nesmoth, Paul Olsen, Kim Arly Karlsen, Benjamin Berglund en Willy Aaraas, die we bij elkaar zouden kunnen van Trail of Tears, Dimension F3H, Guardians of Time, Cutthroat, Rules of Engagement en Arch Nemesis. Hun eerste album moet dit jaar opgenomen worden, maar als voorproefje daarvan hebben ze nu al vier nummers op een demo gezet en deze de wijde wereld in gelanceerd wat tot bescheiden successen heeft geleid op internet en diverse Noorse festivals.

De oorspronkelijke visie van oprichter Paul Olsen in het prille begin van 2006 was om metal te herdefiniëren, wat natuurlijk een pijnlijk pretentieuze gedachte is. Met de vier nummers die dit schijfje telt, gaat dat ze ook niet lukken. De nummers zijn best wel goed, maar het is duidelijk dat er nog wel wat aan kan gebeuren. Iets meer polijsten hier en daar, misschien wat opvulling om de wat saaiere momenten interessanter te maken. Soms moet er ook wat meer gedacht worden over welke richting de band precies op wil met een nummer. Wanneer je een song schrijft van iets meer dan vier minuten, moet er wel iets van een vorm in te vinden zijn die ergens toe leidt en niet maar door blijven shredden met af en toe een interessant stukje muziek, maar vervolgens weer een onbegrijpelijke break zoals in het nummer Flashback.

Het begin is er echter al wel, maar zoals gezegd is het duidelijk dat er nog heel wat moet gebeuren om een volledig album te kunnen schrijven wat ook zolang kan weten te interesseren. Het heeft potentieel, maar dat mag ook wel wanneer je bands als Meshuggah en Nevermore als invloeden noemt. Het is dus wachten op de volledige schijf van dit vijftal.

1. Exile
2. Genesis
3. Flashback