• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Michael Schenker Group - In The Midst Of Beauty
Jaar van release: 2008
Label: InAkustik
Tja, Michael Schenker... deze Duitse stergitarist heeft mijn muzikale leventje toch wel voor een groot deel gevormd. Als slungeltje bij UFO binnengehaald na een kort Scorpions-avontuur bij grote broer Rudolf, zijn eigen MSG (met verschillende betekenissen), flirts met UFO en weer MSG...het lijkt er op alsof het leven van Schenker bepaald werd door zijn karakter en de dope en booze.

Na het wisselende Tales Of Rock 'n Roll waarop zanger Jari Tiura werd gelanceerd, heeft Schenker zich, na een mislukte USA en UK-tour, herpakt met een nieuwe manager, een nieuwe line-up én, niet onbelangrijk, de door velen gehoopte reünie met oud-boegbeeld Gary Barden. De man heeft nog wat (sterke) soloalbums uitgebracht voor zijn reünie met meneer Schenker, en die boden hoop op een voortzetting van de glorievolle tijd die alweer dik twintig jaar achter ons ligt. Tot zo ver gaat het goed. De vraag die velen bezighield was of er ouderwetse magie zou ontstaan tussen Schenker en Barden als het gaat om de composities. Immers, het voorgaande album was een leuk project met verschillende oud-zangers, maar meer dan een drietal goede songs (waaronder het onbegrijpelijkerwijs nooit live gespeelde Big Deal) heb ik niet kunnen ontdekken.

Dit nieuwe album heeft pluspunten en minpunten. Beginnend met de minpunten: de composities zijn niet overweldigend sterk, soms wat te poppy, waarbij Gary Barden duidelijk niet voluit gas geeft. Het grote pluspunt is, dat wanneer je puur naar het gitaarspel luistert, het echt volop genieten is. Dát is Schenker niet verleerd, gelukkig. Af en toe bekruipt me het gevoel dat hij zijn gebruikelijke niveau akelig dicht benadert, en dat doet mij persoonlijk erg veel deugd. Naarmate het album vordert klinkt het steeds meer alsof ik een onbekend oud MSG nummer aan het luisteren ben. De melodielijnen worden beter, Barden zingt beter en Schenker ragt er soms weer ouderwets op los.

Uiteindelijk, als de luisterbeurt zijn einde nadert, is de "overall opinion" toch nog redelijk positief, met de kanttekening dat het hier en daar (veel) beter had gekund en dat er een paar nummers zijn die eigenlijk in de afvalbak hadden gemoeten. Wat dat betreft had Schenker wat meer naar Barden's laatste soloplaat moeten luisteren want daar stonden echt juweeltjes op. Nu nog een tour met een fitte Schenker en ze kunnen weer door. Ik ga zeker kijken !!

1. City Lights
2. Competition
3. I Want You
4. End Of The Line
5. Summerdays
6. Night To Remember
7. Wings Of Emotion
8. Come Closer
9. Cross Of Crosses
10. Nana
11. The One
12. This Time

Score: 76 / 100

Reviewer: Hans
Toegevoegd: 26 juni 2008

Reactie van dave op 26-06-2008 om 13:42u

man man, waar is de glorie tijd van a night at budokan

Reactie van dennis op 26-06-2008 om 20:23u
Score: 35 / 100

Heeft die man nooit van pensioen gehoord???

Reactie van Henk op 27-06-2008 om 15:06u
Score: 35 / 100

Wat een oubollige muziek en zwaar gedateerde productie. Het lijkt wel om demo's uit 1983 te gaan ipv nieuwe opnamen. Schenker vlamt nergens en maakt een uitgebluste indruk.

Barden en de ritmesectie van Assault Attack zouden toch beter moeten kunnen. Blijkbaar is er te lang gewacht. Jammer, maar helaas.

Reactie van johnny op 28-06-2008 om 08:08u

Ik was begin jaren 80 fan van hem, gekomen door de dubbel live elpee van UFO, fantastisch wat kon die man spelen,helaas ging het snel de verkeerde kant op, met UFO nog een fantastische album gemaakt en ook de dubbel live cd: The story of.. was fantastisch, maar daarna ook weer onbuduidende instrumentale cd's en zijn outfit (een baard) hiep ook niet mee.
Hij had beter in een groep kunnen spelen. Had hij maar op het aanbod van Deep Purple gereageerd (maar ja dan hadden we de talentvolle, RB vergetende Steve Morse gewist.
KORTOM JAMMER VAN DAT TALENT