• Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Imagika - Feast For The Hated
Jaar van release: 2008
Label: Locomotive Records
Imagika - Feast For The Hated
Twee jaar geleden maakte het Californische Imagika enorm indruk op me met My Bloodied Wings. De ijzersterke thrash/powermetal klonk me zo fris en energiek in de oren dat het prompt boven aan mijn jaarlijst van 2006 eindigde. Ondanks de overtuigingskracht van het album, is het destijds niet gereleased in Europa. En zo wil het geval dat wij Europeanen ons dit jaar mogen verheugen op maar liefst twee Imagika albums.

Imagika is een onbekende maar zeker geen nieuwe band, bestaat al sinds 1993 en is inmiddels alweer toe aan haar 6e studioalbum. Belangrijkste inspiratiebron is overduidelijk Bay Area thrash, maar waar de energie uit dit genre bewaard blijft, worden er ook powermetalinvloeden toegevoegd. Opnieuw laat Imagika zich met Feast For The Hated van al haar kanten zien. Zo opent het album lekker heftig met Waking A Dead Man, dat in veel opzichten weg heeft van een Testament-nummer. Bleed As One Appease The Gods is zoals het merendeel van het album een erg stevig nummer, maar met een bombastisch aangezet refrein (doet trouwens erg denken aan Iced Earth). De snelheid zit er goed in bij Imagika en in dit opzicht komen ze een stuk enthousiaster over dan vele andere thrash/powermetalbands, de vraag rijst zelfs of Imagika niet beter is aan te duiden als thrashmetal. Feast For The Hated, The Sick Sense en afsluiter Succubus (met gastzangeres) worden echter wat rustiger ingeluid en bieden daarom meer diepgang. Bovendien is New Power Rises een lekker snel en typisch powermetalnummer, een van de sterkste nummers van het album.

Het al eerder genoemde enthousiasme van Imagika is een van haar sterkste punten, maar heeft met zanger Norman Skinner een ander sterk punt in huis. Deze man gebruikt een diversiteit aan zangstijlen die ik maar zelden hoor. Doorgaans gebruikt hij stevige, vaak wat rauwe zang, maar in elk nummer komt eveneens zijn heldere, emotionele zang naar voren. Als bonus zet Skinner ook geregeld zijn scherpe kopstem in en worden er zelfs grunts gebruikt. Deze diversiteit aan zangstijlen gaat soms ten koste van de zuiverheid en Skinner wordt er wel eens van beticht er een tikkie naast te zitten. Pure muggenzifterij, juist vanwege de diversiteit van Skinner.

Als ik Feast For The Hated en voorganger My Bloodied Wings naast elkaar leg, moet ik concluderen dat Imagika My Bloodied Wings helaas niet heeft weten te overtreffen. Feast For The Hated is thrashender dan de voorganger, maar is qua compositie en herkenbaarheid van de nummers minder sterk. Alsnog is Feast For The Hated een geweldig album en is Imagika een echte aanrader voor liefhebbers van bands als Iced Earth, Testament en Mystic Prophecy.

1. Waking A Dead Man
2. Your Creator
3. Bleed As One Appease The Gods