• Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Edenbridge - MyEarthDream
Jaar van release: 2008
Label: Napalm Records
Edenbridge - MyEarthDream
De Oostenrijkers van Edenbridge zijn er in het verleden, ondanks een respectabele discografie, nooit echt in geslaagd boven de gothic middenmoot uit te komen. Verwonderlijk, aangezien de band er in de loop der jaren toch in is geslaagd het oude imago van Nightwishkloon af te werpen door toevoeging van veel progressieve elementen en een originele aanpak van de vaak clichématige symfonische metal. Met MyEarthDream heeft Edenbridge door al haar kwaliteiten op grootse wijze te overtreffen een waar meesterwerk gecreëerd.

Vanaf de indrukwekkende introductie The Force Within blijkt dit niet in de laatste plaats te komen door toevoeging van het Czech Film Orchestra, die de nummers op het album net dat beetje extra magie geven. Met de overstap naar Napalm Records kreeg de band de mogelijkheid om een symfonieorkest in te huren, een droom die vrij veel bands in het genre tegenwoordig zien uitkomen. Door ook de gitaren een stuk vetter te laten klinken dan op voorgaande albums kunnen we dit album wel het meest bombastische noemen in de carrière van Edenbridge.

De nummers die volgen zijn van zeer hoge kwaliteit en hebben een hoog meezing-gehalte, zoals bijvoorbeeld het brute Fallen From Grace, dat een van de snelste nummers is die de band ooit gemaakt heeft. Het samenspel van gitaar en orkest klinkt geweldig en zo nu en dan zorgen Queen-achtige koortjes voor ondersteuning. Sabine Edelsbacher krijgt eindelijk de ruimte om te schitteren als frontvrouw en zet haar beste prestatie tot nu toe neer. Bij deze even extra aandacht voor deze dame, die met haar bijzondere en geheel eigen stemgeluid vrijwel het hele album weet te overtuigen. Dat het altijd nóg beter kan bewijst het slotopus MyEarthDream. De titeltrack doet overal nog net een schepje bovenop. Meer dan 12 minuten lang is de band in topvorm. Wederom een prachtig refrein, headbangwaardige passages, orkestrale intermezzo’s en als het allemaal niet gekker kan wordt er met het slotakkoord plotseling op briljante wijze teruggegrepen op het vorige album The Grand Design en zingt Sabine je vol kippenvel in het slotdeel Slumbers van het nummer in slaap.

Misschien iets te veel lof, maar Edenbridge heeft me met het album MyEarthDream gegrepen en nog niet losgelaten. Het is werkelijk een droom van een album geworden en met zo’n geweldige productie van de welbekende Finnvox studio’s kan er voor Edenbridge anno 2008 niets meer misgaan. Alleen jammer dat ze ons koude landje de komende maanden qua concerten nog even overslaan.

1. The Force Within
2. Shadowplay
3. Paramount