• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Animus Mortis - Atrabilis (Residues From Verb & Flesh)
Jaar van release: 2008
Label: Debemur Morti Productions

Na alle uitstekende death metal die de laatste tijd uit Zuid-Amerika gekomen is, zou je bijna vergeten dat de bands op dat continent ook op het gebied van black metal nog wel eens wat leuks uit hun mauw weten te schudden. Het uit Chili afkomstige Animus Mortis doet met hun eerste album Atrabilis (Residues From Verb & Flesh) een gooi naar de roem. De muziek van deze Chilenen kenmerkt zich door troosteloze sferen, maar kan daarnaast ook geheimzinnig en melodieus uit de hoek komen. Door de zang krijgt het een rauw karakter mee en deze elementen samen geven de band een flinke voorsprong op veel andere bands, die in deze stijl van black metal veelal niet meer dan saaie en middelmatige albums kunnen produceren.

De reden hiervoor lijkt simpel, maar ervaring leert dat het gemakkelijker gezegd dan gedaan is. Animus Mortis weet veel afwisseling in hun muziek te stoppen, waarmee ze de luisteraar van begin tot eind weten te boeien. Door veel gebruik te maken van wisselende snelheden, krachtige gitaarriffs en tot de verbeelding sprekende melodieën, leren deze Chilenen ons dat desolate black metal niet saai en futloos hoeft te klinken. Integendeel, energie en enthousiasme spatten ervan af en toch blijft die wanhopige en zwaarmoedige sfeer intact. Door misantropische en asgrauwe teksten te combineren met deze bijzondere speelstijl, zet Animus Mortis een album van formaat neer, dat hoop geeft voor toekomstige groei.

Na alle positieve woorden, heb ik ook nog een verbeterpuntje te melden. Hoewel de nummers op zichzelf zeer afwisselend zijn, mis ik de afwisseling onderling. Na twee luisterbeurten kan ik, ondanks dat de band me weet te boeien, maar weinig nummers duidelijk van elkaar onderscheiden. Animus Mortis doet zijn ding en doet dit uitstekend, maar lijkt hierbij een vaststaande formule te hanteren, bewust of onbewust, die ervoor zorgt dat ik niet van een werkelijk innovatief album kan spreken, hoe verfrissend hun muziek ook is. Ondanks dit punt, heeft de band met Atrabilis een uitstekend debuut in handen en ik kan liefhebbers van deze stroming dan ook ten zeerste aanraden om dit album een luisterbeurt te gunnen. Doe er je voordeel mee!

1. Ambivalent Aura
2. Hosannas From The Depths (mp3)
3. My Ashes Inside