• Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

Nickelback - Live At Home (DVD)
Jaar van release: 2002
Label: Roadrunner Records
Nickelback - Live At Home (DVD)
Ik vermoed dat iedereen de groep Nickelback wel kent. Hun videoclips worden regelmatig op televisie uitgezonden en je hoort hun muziek veel op de radio passeren. Nu zie ik jullie al denken, ‘wat doet een review van een dvd van die platte commerciële rockband hier op metalfan.nl.?’ De verklaring hiervoor is dat Nickelback (net zoals bijvoorbeeld Creed) naar mijn mening gewoon een lekkere rockband is die goede albums weet te schrijven, catchy nummers kunnen componeren en zoals ze op deze dvd ook bewijzen, weten hoe een live show moet worden neergezet.

Maar laat ik met het begin beginnen en eens eventjes iets vertellen over de historie van deze groep. Eerst kwamen er twee albums uit in eigen beheer namelijk ‘Hesher’ en ‘Curb’. Die verkochten zo goed dat de band getekend werd door metal label Roadrunner records. Voor dit label maakte ze de albums ‘The state’ en ‘Silver side up’. Je kent wel die hit van dat eerste album voor Roadrunner namelijk ‘Leader of men’. Op dat tweede album staan de hits ‘Too bad’ en hun grootse succes tot nu toe ‘How you remind me’.

Nu ga ik het uiteraard hebben over deze dvd. Er staat voor te beginnen natuurlijk een live concert op. Opgenomen in eigen land (Canada) op 25 januari 2002. De zaal was volledig uitverkocht (25000 mensen!). De setlist is nogal gericht op hun Roadrunner albums. De hits ontbreken uiteraard niet en de groep speelt strak en enthousiast. De show zit echt professioneel in elkaar en het publiek vindt het allemaal fantastisch. Net zoals ik trouwens die tussen allemaal dat metalgeweld dat ik normaal beluister, echt wel kan genieten van deze ouderwetse rockshow.

Buiten dit uitstekende live concert krijgen we nog de video’s van onder andere ‘How you remind me’. Leuk; maar ik denk dat iedereen die clips al beu is gezien. Er is ook nog een making-of over de ‘Too bad’ video maar die boeit me niet echt. Dan kijk ik liever nog eens naar de backstage beelden en de interviews. Allemaal mooi verzorgd.

Nu wil ik nog eventjes uitweiden over het medium dvd want dit is de eerste dvd die ik ooit bekeken heb! Dvd is toch gewoon een prachtig product en een hele vooruitgang tegenover die videobanden. Betere kwaliteit van beeld en geluid, en de kwaliteit neemt niet af naarmate je er meer naar kijkt zoals de videoband en ook kan er meer op zo’n dvd’tje kwantitatief gezien.

Dus eventjes besluiten; Nickelback is niet zo’n standaard MTV rock groepje maar een ouderwetse rockmachine die weet hoe live te spelen. Ook voor metalfans aan te raden dus. Dit eerste dvd’tje uit mijn hopelijk toekomstige grote collectie is er dan ook eentje die ik zal koesteren en geregeld zal opzetten (vooral het liveconcert). De mensen die fan van deze groep zijn, moeten dit uiteraard zeker kopen, maar ik kan dit toch ook wel aanraden aan mensen die nog twijfelen aan de kwaliteit van deze groep.

Live show:
1. Woke up this morning
2. One last run