• Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Star Of Ash - The Thread
Jaar van release: 2008
Label: Candlelight Records

Star Of Ash - The Thread

Heidi Solberg Tveitan zal bij veel mensen niet direct een belletje doen rinkelen. Ze is dan ook beter bekend als Ihriel, de vrouw van Ihsahn die weer bekend is van Emperor, zijn soloproject en natuurlijk Peccatum. Dat laatste deed hij samen met Ihriel. Na drie albums en twee Eps vonden ze het echter wel welletjes en wilden ze zich meer richten op hun beider soloprojecten. Dit jaar brengen ze allebei een nieuw album uit waarbij Heide Solberg Tveitan de spits af mag bijten met het tweede album van haar Star of Ash getiteld The Thread.

De muziek op dit tweede album van Star of Ash is melancholisch, atmosferisch en ingetogen, en is misschien het beste te omschrijven als voornamelijk elektronische ambient met hier en daar wat experimentele rockelementen. Het draagt dezelfde sfeer uit die je ook op het laatste album van Peccatum Lost in Reverie hoorde, maar dan zonder de wat hardere muzikale uitspattingen waar waarschijnlijk Ihsahn voornamelijk de hand in had. Ook zonder deze hardere elementen blijkt de muziek te staan als een huis en interessant te zijn voor vele luisterbeurten. Hoewel de links met Peccatum evident zijn en dan met name in de opbouw van songs die goed te horen is in bijvoorbeeld Him And Her, heeft dit schijfje ook veel weg van het album Pacifica van componist en gitarist Fred Frith. Een album dat net zoals dit werkje van Star of Ash het vooral moet hebben van een ingetogen sfeer van experimentele rock met poëtische vocalen.

Het grootste gedeelte van de muziek op The Thread is puur instrumentaal waarvoor Heide Solberg Tveitan samen heeft gewerkt met de Duitse musicus Markus Reuter en tekstueel heeft ze de hulp ingeroepen van de Japanse ‘cyber-punk’ auteur Kenji Siratori die verantwoordelijk is voor de teksten van de bonustrack Neo Drugismo. Ondanks dat dit nummer in veel opzichten anders is dan de rest van het album, het is immers een bonustrack, past het dankzij de filmische sferen er toch weer goed tussen. Hoewel de genoemde sferen veel onheilspellender zijn dan de andere songs. Het is echter wel compleet anders door het vele gebruik van samples en bovendien de vocalen die in deze afsluiter niet van Tveitan zijn.

The Thread van Star of Ash is net als de albums van Peccatum van een zeldzame kwaliteit in zijn soort die garant zal staan voor een fijne luisterervaring op de wat rustigere momenten van de dag.

1. How To Invent A Hart
2. Him And Her