INRI - Entangled in a Paradox
Jaar van release: 2002
Label: Eigen Beheer
Dit is niet de eerste review die ik maak voor dit debuut album van deze Nederlandse melodieuze black metal band. De eerste keer gaf ik deze band maar 23 punten. Fout die ik had gemaakt was dat ik veel te oppervlakkig had geluisterd. Nu heb ik de cd nog een paar keer beluisterd met koptelefoon en mijn oordeel is enigszins positiever geworden. Een geweldig album vind ik het nog steeds niet, maar een lichte voldoende zit er wel in dit maal.

De naam van deze band is dus INRI. Niet verwarren met de death trash band die opereert onder de naam I.N.R.I. De band speelt melodieuze black metal en de cd is volgepakt met 4 lange nummers die samen zo rond de 35 minuten klokken. Meestal is het bij lange nummers het geval dat het spannende en complexe muziek is en dat grenzen verlegd worden. INRI doet het echter anders. Hoewel de nummers best leuke momenten bevatten heeft men ook minder leuke kanten. Want de songs zijn vrij langdradig. Sommige stukken zijn buitengewoon saai en met het constant herhalen van simpel keyboard gepingen en niet veelzeggende riffs red je het niet in de harde metal wereld. De zang is redelijk bruut maar ook vrij monotoon. Vooral tijdens de op zich strakke blast beats ergerde ik me wel eens aan de zang. Het leek wel of er geen zanglijnen aanwezig waren.

De eerste song opent intro achtig en kabbelt dan rustig verder. Het nummer is compleet instrumentaal en dat komt de zaak helaas niet ten goede. Ik heb bij Oblivion Awaits tevergeefs op de Oblivion gewacht. Helaas. Op het hoogtepunt van de spanning gaat men weer over in een walgelijke piano melodie die zelfs door een leerling die net z'n eerste pianoles achter de rug heeft kan worden gespeeld.

Song 2 bevat wel vocalen , maar die zijn dus niet echt noemenswaardig. Het nummer gaat maar door en door en duurt veel te lang, de riffs zijn vervelend en de keyboards hangen me na een paar luisterbeurten echt compleet de strot uit. Zijn er dan helemaal geen pluspunten in Lost in a Persevering Void. Jawel, het basswerk bromt lekker en de drums zijn goed geprogrammeerd. Lekkere ritmes ontbreken helaas en het pakt ook niet echt, maar INRI kan natuurlijk ooit nog wel eens gaan verassen.

A Moral vulture's Slavery bevat weer die monsterlijke vocalen. Ze zijn hier beter op hun plaats en het is al met al best een degelijk nummer. Het is met z'n dikke 6 minuten het kortste nummer en dat is zeker een pluspunt.

De laatste song noem ik niet eens want dat is echt een draak van een nummer. Ondanks de leuke keyboardpartij. Mijn uiteindelijk advies voor INRI is dat ze kortere meer pakkende nummers moeten schrijven en wat meer variatie in de zangpartijen moeten brengen. Dan komt het wel goed. Daarom geef ik nu 57 punten of terwijl een 6- want als een leraar vroeger eens zag dat je het niet goed had gedaan maar wel potentie had om beter te worden kreeg je ook zo'n cijfer. Productioneel mag er ook nog heel wat verbeterd worden want met dit slechte underground stofzuiger geluid kom je niet bepaald ver. Wil je de cd bestellen, mail dan naar B.P.C.Hereijgers@students.uu.nl

Tracklist
1.Oblivion Awaits
2.Lost in a Persevering Void
3.A Moral vulture's Slavery
4.Longing for the Past

Score: 57 / 100

Toegevoegd: 19 november 2002

Meer INRI:

INRI - Entangled in a Paradox
Reactie van Een_Metalfan op 23-11-2002 om 14:32u
Score: 72 / 100

Beste review-er boven mij, u beweert de cd te hebben geluisterd? heeft u soms last van een chronische ontsteking van uw trommmelvliezen? Ik ben nu zon 2 maanden in het bezit van deze demo en kan toch wel concluderen dat u toch niet echt van wanten weet. "de drums zijn lekker ingespeeld" Hallo? er wordt gebruik gemaakt van een drum computer... Als je dat al niet hoort...Maar goed ieder zn mening maar weet wel waarover je het heb. Persoonlijk vind ik de muziek die mij ten gehore komt zeker niet slecht. Mix van doom/black en nog meer is niet heel verkeerd neergezet. Afentoe hoor je wat vlagen die wat doen denken aan Summoning of Limbonic art. Bij laatst genoemde vooral lyricaal. Tevens het gebruik van DC helpt daar bij. De nummers zijn inderdaad wat te lang om het geheel echt lekker weg te laten luisteren, je moet er wel even zin in hebben. Maar al met al toch een geslaagde demo, zeker de toch wel professionle benadering. Zoals art-work, wat bij de meeste demo's niet heel bijzonder is, is goed verzorgt. Porductie gaat wel en is toch wel representatief voor een demo, bassist is te horen, wat ook niet altijd het geval is, dus hulde. AL met al een prima demo. Voor een langspeler zal er nog wel even moeten worden geoefende en met iets compactere en spannendere nummers zal ik niet twijfelen om de cd aan te schaffen. Wel done! Oscariot.

INRI - Entangled in a Paradox