Weapon - Para Bhakti... Salvation
Jaar van release: 2008
Label: Full Moon Productions

Weapon - Para Bhakti... Salvation

Satanisme is nog steeds een thema waar dankbaar gebruik van wordt gemaakt in de black metal. Soms gebeurt dat op een redelijk originele wijze, zoals het oorspronkelijk uit Bangladesh afkomstige Weapon met hun nieuwe EP bewijst. Op Para Bhakti… Salvation krijgen we een variant te horen die vol zit met spirituele zaken en waarin veel elementen uit het hindoeïsme opgenomen zijn, wat in een behoorlijk verfrissend concept resulteert. Op deze manier wordt hun muziek ook gespeeld; het oude en vertrouwde, wat afgewisseld wordt met nieuwe, frisse elementen.

Voordat ik overga op de muziek, eerst even een kleine introductie, want Weapon zal de bekendste niet zijn. We spreken hier dus over het uit Bangladesh afkomstige Weapon, sinds 2005 gelegerd in Canada. Van de oorspronkelijke line-up is alleen oprichter Vetis Monarch nog over. De rest van de band bestaat uit leden die actief zijn in de Canadese scene, in bands als Begrime Exemious, Revenge en Axis Of Advance. Weapon’s oprichting vond plaats in “2003 anno Satanae” en de band bracht tot nu toe twee EP’s en een demo uit. Goed, over naar belangrijkere zaken.

De muziek bijvoorbeeld, want die mag er zeker zijn. Op de twee nummers die deze EP rijk is, krijgen we twee verschillende kanten van Weapon te horen. De traditionele kant wordt het best vertegenwoordigd door Archana. Archana is een behoorlijk razend nummer, met veel stuwende gitaarpartijen en alsmaar doorrazende drums. Halverwege het nummer wordt er een verandering van toon geïntroduceerd, die gepaard gaat met enkele aanstekelijke pingels. Ook zijn een paar gierende gitaarsolo’s te horen, die een uitstekend accent aan dit krachtige nummer meegeven. Menig band zou met nummers als dit een uitstekende release samen kunnen stellen, maar bij Weapon lijkt men niet zo snel tevreden te zijn.

Dat blijkt uit het titelnummer, waarin Weapon laat horen ook tot andere hoogstandjes in staat te zijn. Dit nummer vertegenwoordigt als het ware het innovatieve karakter van de band. Tempo en intensiteit liggen in het begin van het nummer een stuk hoger, maar zakken later in, als melodieuze passages worden gebruikt. Daarnaast zijn in dit nummer meer speelse elementen opgenomen, zoals leuke pingels, pakkende riffjes, opvallende solo’s en dergelijke. Als het tempo verlaagd wordt, dringt goed tot je door dat het gitaarspel een exotisch tintje aan de muziek geeft, wat heel erg benadrukt wordt in de laatste momenten, waarin een soort van ritualistische zang te horen is. Het enige wat aan Para Phakti… Salvation mist, is de kracht die de band presenteerde in Archana. Werken ze hier in de toekomst aan, dan hebben we met een pareltje te maken.

Na het luisteren van deze EP heb ik de indruk dat Weapon een band is die volop in ontwikkeling is; een ontwikkeling waarin onconventionele elementen niet geschuwd worden. Gezien de resultaten die dit drietal tot nu toe geboekt heeft, kan ik dat alleen maar toejuichen. Op naar de volgende release!

1. Archana
2. Para Bhakti… Salvation (mp3)

Reviewer: Erik