21-09-2019

Lay Down Rotten - Reconquering The Pit
Jaar van release: 2007
Label: Metal Blade Records
Lay Down Rotten - Reconquering The Pit
Potverdorie, wat een lekker plaatje is dit zeg. Dit is echt weer eens een verademing na al die zoetzappige melodieuze death metal bandjes. Gewoon weer een keer een echte death metal band, zonder fratsen en dat scheelt dames en heren.

Dit zeer productieve bandje uit Duitsland levert hiermee het vierde album in vier jaar tijd af en het mag gezegd worden, men slaagt met vlag en wimpel. Met een oerdegelijke productie worden er negen oerdegelijke death metal nummers op de luisteraar afgevuurd. De stijl van Lay Down Rotten is allerminst spectaculair of vernieuwend, maar wel ontzettend lekker. Een lompe riff hier, een brute grunt daar en dat alles met een gezonde dosis melodie. Dan niet het soort melodie waar In Flames of Soilwork de laatste jaren mee aan kwamen kakken, maar gewoon eenvoudige melodielijnen. Melodietjes die zich overigens direct in je kop nestelen, maar die ook weer niet direct mee te fluiten zijn. Melodie zit er namelijk zeker in, het wordt alleen zoals het bij echte death metal hoort, gedoseerd aangeleverd.

De band zit qua stijl een beetje tussen de oude Zweedse death en de ruwe Floridase stijl in. Het prettige oldschool gitaargeluid doet vooral aan de eerste stijl denken, maar de brute zang en de soms razendsnelle ritmes neigen meer naar de andere kant. Een leuke combinatie die behoorlijk succesvol uitpakt. Bitter Thoughts bijvoorbeeld, bewijst dat. Met vette riffs, een fors brullende stem, heerlijke tempowisselingen en natuurlijk subtiel geplaatste mooie solo's weet de band bij mij de gevoelige gitaarsnaar wel te raken.

Kortom, een uitstekend album van deze productieve Duitse heertjes. Volgend jaar maar weer een schijf, dacht ik zo, dat is toch beter dan al die vlakke melodieuze death metal light van tegenwoordig. Bruut, meedogenloos en toch met oor voor detail. Een must voor de liefhebbers.

Tracklist
1. Anarchic Outburst
2. Reconquering The Pit