10-12-2016

Countess - Blazing Flames Of War
Jaar van release: 2007
Label: Barbarian Wrath
Countess - Blazing Flames Of War
Orlok, de man die al jaren de stuwende kracht achter Countess is, blijft de laatste jaren in een vrij constant tempo albums uitbrengen. Met Blazing Flames Of War is hij alweer toe aan album nummer elf. Gelukkig gaat die productiviteit niet ten koste van de kwaliteit, want die is al jaren constant. Countess heeft een eigen niche binnen de black metal gevonden: rauwe, maar melodieuze muziek, oprecht teruggrijpend op zowel oude black metal als heavy metal. Met name de simpele, maar doeltreffende gitaarsolo’s zijn kenmerkend geworden voor de sound van Countess.

Blazing Flames Of War is eigenlijk een logische optelsom geworden van de geschiedenis van Countess. Nummers als het titelnummer en Blood Orgy klinken heerlijk primitief en fel, terwijl langere nummers als Scarlet Witch Queen en Swords Shine In The Highlands weer meer richting het sfeervolle werk op Spawn Of Steel neigen. De laatste twee nummers op het album zijn overigens heropgenomen nummers van The Return Of The Horned One. Daaruit blijkt eigenlijk ook al dat Orlok ook op productioneel gebied de juiste balans heeft weten te vinden. Waar op de vroege albums de analoge productie nog wel eens érg dun was, klinkt de muziek nu rauw, maar tevens krachtig.

Eigenlijk hoeven er ook verder niet veel woorden aan dit album te worden besteed. Waarschijnlijk vindt Blazing Flames Of War vanzelf zijn weg naar de liefhebbers. Voor mensen die nog niet bekend zijn met Countess: reken je zowel Iron Maiden en Manowar, maar ook Bathory en Nifelheim tot je favorieten? Dan kun je niet om deze band heen. Oprechte metal met hoofdletter ‘M’.

1. Blazing Flames of War
2. Scarlet Witch Queen
3. Blood Orgy