• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Transilvanian Beat Club - Das Leben Soll Doch Schön Sein
Jaar van release: 2007
Label: Massacre Records
Transilvanian Beat Club is een nevenproject van Yantit, de drummer van Eisregen. Op Wilkommen Im Club (2006) konden we al kennismaken met deze ongein en nu levert de band met Das Leben Soll Doch Schön Sein opnieuw een album af die sommige metalfans hilarisch zullen vinden, terwijl de meerderheid het zal veroordelen als zwakzinnig en bezopen.

Muzikaal wordt TBC – de bandnaam is opzettelijk gekozen vanwege de ‘grappige’ afkorting – gekenmerkt door eenvoudige riffs en melodieën, waardoor men balanceert op de dunne grens tussen briljant in al zijn eenvoud en ronduit saai. Het gevolg is dat wanneer ik één of twee losse songs beluister, mijn indruk positief is, maar zodra ik het album in zijn geheel afspeel de balans langzaam de andere kant op slaat. Dan lijkt de eenvoud toch meer het gevolg te zijn van de beperkingen van de muzikanten dan van meesterlijk minimalisme.

Yantit neemt hier namelijk gitaar en zang voor zijn rekening en het is te merken dat hij van nature een drummer is. Het gitaarspel is overwegend een herhaling van de meest simplistische rock ‘n’ roll en traditionele black metal riffs. De gitaarsolo´s en het drum- en basspel zijn onopvallend. Daarentegen nemen een orgel en trompet overwegend de melodische hoofdrol op zich. Dat geeft de songs weliswaar een aparte draai mee (en leidt op Der Apfelbaum zelfs tot onvervalste polka), maar gaat na een tijdje toch ook vervelen.

Grootste struikelblok zal voor menig luisteraar echter het dronkemansgelal zijn dat voor zang door moet gaan. De wodkawalm blaast je door de luidsprekers tegemoet. Opnieuw geldt dat ik het één of twee nummers lang zeer vermakelijk vind, maar bij een speeltijd van drie kwartier gaan de vocalen me geleidelijk tegenstaan. Dat een enkele keer een gastzanger of -zangeres Yantit vocaal bij komt staan maakt geen verschil, aangezien zij eveneens onder de invloed van de nodige alcoholische versnaperingen lijken te zijn. De teksten staan dan ook vol met referenties aan schnaps en wodka. Het humoristische effect daarvan gaat wederom na enkele tracks verloren.

Dat wil geenszins zeggen dat ik dit een slechte cd vind. Als ik hem een dag laat liggen, om vervolgens het snelle, aan Motörhead refererende Die Traurige Wahrheit Über Werwölfe op te zetten, dan word ik spontaan bevangen door enthousiasme. Het vampiristische titelnummer en de trage Ballade Von “Pavel Dem Säufer” zijn op zichzelf beschouwd ook erg leuke songs, terwijl de rest best vermakelijk is. Alleen dien ik deze cd mondjesmaat tot me te nemen. Het is een geschikte plaat om af en toe eens te voorschijn te halen, niet om langdurig in je cd-speler te laten bivakkeren.

Aangezien de zang bovendien vele luisteraars tegen zal staan, is een waarschuwing op zijn plaats. Beluister voor aanschaf eerst de songs op de myspace pagina van de band. Als deze je aanspreken, bedenk dan dat ze daar natuurlijk hun leukste nummers hebben neergezet en dat bij deze muziek de verveling vrij snel toeslaat. Mocht je uiteindelijk tot aankoop overgaan, dan vind je op de gelimiteerde digipak als bonus een rock ‘n’ roll cover van een nummer van Yantit’s andere nevenproject, Ewigheim.

1. Das Leben Soll Doch Schön Sein
2. Schwarze Katze
3. Schwarze Witwen (Sterben Gehen Pt. Eins)