17-08-2019

Christian Death - American Inquisition
Jaar van release: 2007
Label: Season of Mist
Christian Death - American Inquisition
Christian Death schreef in 1982 muziekgeschiedenis met het gedurfde Only Theatre of Pain dat een onmisbare schakel is in de gothicrock geschiedenis. Het ging al snel verkeerd en het huidige Christian Death bevat al heel lang geen enkel lid meer van de originele bezetting. Leider van de huidige bezetting is vervanggitarist Valor Kand die na ettelijke processen de naam Christian Death mag gebruiken. U moet maar eens op verschillende fora rondneuzen en je zult merken dat het huidige Christian Death intens gehaat wordt door menig gothicfan die Valor doodwensen. Die mensen kunnen dan binnenkort naar een van de concerten van de band Christian Death 1334, die wel bestaat uit enkele oorspronkelijke leden en die de elpee Only Theatre of Pain volledig vertolken.

De muziek van deze Christian Death heeft ook weinig met de oude muziek te maken. Valor en zijn kompanen maken vrij slappe rock met een gothic randje. De ietwat zielloze songs kabbelen maar voort en enkel in wat meer experimentele instrumentale passages zetten ze een interessant geluid neer. De refreinen worden te vaak herhaald en de zangpartijen worden matig vertolkt.

American Inquisition is een conceptalbum dat duidelijk bedoeld is om te choqueren en handelt over dat Amerika zelf gezorgd heeft voor 11 september en dat de regering daar totaal verrot is. Tevens komen er weer genoeg seksuele toespelingen langs en ook een verwijzing naar drugs is natuurlijk niet afwezig. Misschien is dit allemaal choquerend en spannend voor een conservatieve Amerikanen, maar de Europese postmoderne mens lacht eens met de teksten. Een matige boodschap, een matige verpakking en een matige presentatie. Neen, misschien kan je toch beter een kaartje kopen voor een show van Christian Death 1334 of de klassieker Only Theatre of Pain aanschaffen.

1. Water Into Wine
2. Stop Bleeding On Me
3. Narcissus the Metamorphosis Of