• Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Sonata Arctica - Ecliptica
Jaar van release: 1999
Label: Spinefarm Records
Sonata Arctica - Ecliptica
Sonata Arctica zijn grote bewonderaars van hun landgenoten Stratovarius. Ze zullen wel nooit gedroomd hebben hun helden ooit te evenaren met een album. Nou, met slechts één album is het ze toch gelukt! Want wat een geweldig debuut is Ecliptica geworden! Sonata Arctica is inderdaad te vergelijken met Stratovarius, maar heeft op de één of andere manier toch een eigen geluid. Het grootste gedeelte van de cd bestaat namelijk uit supersnelle nummers die vol met goede melodieen zitten. En het is niet zomaar standaard power metal, maar ze zitten avontuurlijk in elkaar. Interessante solo-sectie's en song-structuren zijn de basis van een goede Sonata-song. Black File, Unopend, Picturing The Past en favoriet Kingdom For A Heart, allemaal zitten ze geweldig in elkaar en zijn voer voor de ware power metal freak.

Maar niet het hele album is snel-snel-snel. Er zit zeker qua tempo veel variatie in de nummers en dat zit toch ook al in het snelle werk. Er staan twee mid/up-tempo nummers op genaamd My Land en het erg mooie FullMoon. En ook nog eens twee prachtige semi-ballads, Replica en mijn favoriet Letter To Dana. De ballads zitten echt goed in elkaar en zitten vol met emotie. Trouwens, dat is eigenlijk het geval met de hele cd. De teksten niet zijn het standaard spul over draken/zwaarden of happy-happy gedoe, maar goed doordachte en poetische meesterwerkjes. Ok,' meesterwerkjes' is wel wat overdreven, maar goed zijn ze zeker!

Ultrastrakke drums en supersnel gitaar- en keyboardwerk. De keyboard is zelfs volop aanwezig en wordt erg goed gebruikt! Hulde! En dit is wat me toch wel het meeste verbaast aan Ecliptica, want de muzikanten waren tijdens de opnames nog maar in hun tienerjaren! En toch bespelen ze als een volleerd artiest hun instrumenten. Dus zou het logisch zijn dat ze ongeveer drie waren toen ze ermee begonnen. De keyboardspeler en zanger was trouwens wel 24 en is de songwriter, dus leeftijd en ervaring geldt wel voor hem. De zang is trouwens ook erg goed en doet soms denken aan Joe Tempest van Europe.

Er is wel wat negatiefs te melden en dat zijn de refreinen, die een beetje op elkaar lijken. Maar dat eufel is al verholpen op hun tweede cd Silence. Verder is dit eigenlijk gewoon een harstikke goede cd en dat voor een debuut! Sonata Arctica is een zeer frisse wind in de huidige power metal scene en iedereen die het een warm hart toedraagd, moet zeker deze cd eens luisteren. Zelf luister ik hier liever naar dan een cd van de grootmeesters Stratovarius.

1. Blank File
2. My Land
3. 8th Commandment
4. Replica
5. Kingdom For A Heart
6. FullMoon
7. Letter To Dana
8. UnOpened
9. Picturing The Past
10. Destruction Preventer

Score: 91 / 100

Reviewer: Rene
Toegevoegd: 31 juli 2002

Meer Sonata Arctica:

Sonata Arctica - Ecliptica
Reactie van Een_Metalfan op 31-07-2002 om 04:53u

Ik heb ze twee jaar terug voor het eerst live gezien in Tilburg (samen met Rhapsody en Stratovarius) en was toen behoorlijk onder de indruk. Daarna ben ik dus snel op zoek naar hun CD gegaan. Hij is inderdaad goed voor een debuut, maar ik vind het allemaal zo zielloos en steriel. Net als veel werk van Stratovarius. Meer dan 70 punten kan ik dan ook niet geven.

Sonata Arctica - Ecliptica