18-10-2019

Symphorce - Become Death
Jaar van release: 2007
Label: Metal Blade Records
Symphorce - Become Death
Symphorce is met Become Death alweer toe aan zijn zesde album. En dat terwijl de vorige cd Godspeed eigenlijk nog vers in het geheugen ligt. De band lijkt keurig binnen het anderhalf jaar een nieuwe release uit te willen bringen. Dat de bandleden daar tijd voor hebben, zeg! Zanger Andy B Frank zingt ook nog eens voor Brainstorm en gitarist Markus Pohl speelt een deuntje mee bij Mystic Prophecy. Bands die qua naamsbekendheid even populair zijn en dus ook de nodige tijd vragen. Dit zijn dus muzikanten die écht metal ademen! Deze gretigheid hoor je zeker terug bij Symphorce, waar pure kracht altijd centraal staat.

Become Death is nog eens een stukje krachter geworden. De songs zijn agressiever, maar vooral donkerder. Opener Darkness Fills The Sky laat horen hoe de aarde aan het vergaan is. En de rest van de cd geeft het gevoel hoe somber en donker het leven daarna moet zien. Dat is in een notendop de sfeeromschrijving van Become Death. Ook al wordt de band gelabeld als 'power metal', de invloeden van thrash, doom, gothic, death, en wat niet al, zijn flink vertegenwoordigd.

Het trage No Final Words To Say is een mooi stukje Type O Negative geworden. En Inside The Cast is een up-tempo doom metal-nummer. Zo melonchaliek hebben we Symphorce nog nooit gehoord. Gelukkig wordt er ook weer flink met Nevermore-invloeden gestrooid. En Andy bewijst wederom een heerlijk kruising van agressie en melodie in zijn stem te beheersen. Van het machtige refrein van Darkness Fills The Sky krijg je daardoor echt de kriebels. Become Death is gewoon wederom een zeer goede metalplaat geworden, die een breed publiek binnen de metalwereld zal aanspreken.

1. Darkness Fills The Sky
2. Condemned
3. In The Hope Of A Dream