23-05-2019

Anaal Nathrakh - Eschaton
Jaar van release: 2006
Label: Season of Mist
Anaal Nathrakh - Eschaton
De totale verwoesting van Anaal Nathrakh gaat op Eschaton– het derde volledige album van de band – onverminderd door. In 2001 werd de extreme metalscène opgeschrikt door The Codex Necro, een werkelijk beestachtig album waarin zo’n ongelooflijke laag haat en afkeer over de mensheid uitgekotst werd dat menig luisteraar compleet overdonderd achter bleef. Opvolger Domine Non Es Dignus was minder chaotisch qua productie, maar kwam nog altijd als een keiharde trap in het gezicht aan. Beide albums kunnen echter als geniale gestructureerde chaos gecategoriseerd worden.

De verwachtingen voor dit derde album waren dan ook hooggespannen. Zou de band verder experimenteren met de cleane zanglijnen die op Domine Non Es Dignus te horen waren? Of zou men juist terugkeren naar de rauwe chaos van het debuut? Het antwoord ligt ergens in het midden, maar één ding is al duidelijk na één luisterbeurt: het album doet niet of nauwelijks onder voor zijn voorgangers.

Iedereen die bang is dat de extremiteit er bij het derde album wel af is, kan gerust zijn. Eschaton is de meest extreme plaat van dit jaar, laat daar geen twijfel over bestaan. Het is de adrenalinestoot van een junk die een shot neemt op CD vastgelegd. De ‘bad trip’ krijg je er gratis bij! Maar Eschaton is niet alléén extreem: de band ontwikkeld zich duidelijk steeds verder in compositorisch opzicht. Daardoor is dit album de meest volwassen plaat van Anaal Nathrakh geworden, zonder ook maar enige concessies te doen. En dat is knap.

De nietsvermoedende luisteraar wordt met de nummers Bellum Omnium Contra Omnes en Between Shit And Piss We Are Born meteen op zijn plaats gewezen. Ondergáán, niet luisteren! De titels van de albums laten weinig te raden over: Anaal Nathrakh predikt chaos, dood en vernietiging. En waar het bij veel bands bij prediken blijft, draagt Anaal Nathrakh daadwerkelijk een steentje bij. De luisteraar zal namelijk uitgeput, kapot gebeukt, verslagen, maar vooral smekend om meer achterblijven.

1. Bellum Omnium Contra Omnes
2. Between Shit And Piss We Are Born
3. Timewave Zero