10-12-2016

Ektomorf - Outcast
Jaar van release: 2006

Ektomorf - Outcast

Ektomorf had misschien wel een van de populairste bands van het moment geweest, hadden ze zich niet aan zoveel jatwerk vergrepen. De Hongaarse band krijgt vrijwel na elke release of optreden een stortvloed aan kritiek over zich heen. Aan de ene kant is dat begrijpelijk, want iedereen weet dat de muziek en podiumpresentatie van deze heren verdomd veel lijken op hetgeen Soulfly en de oude Sepultura lieten horen en zien.

Toch is nu de tijd aangebroken om daar maar eens een dikke punt achter te zetten. Goed, de band is niet origineel. Maar wie is dat wel tegenwoordig? Daarom beluister ik hun nieuwe schijf Outcast aandachtig en pretendeer ik nog nooit van die Braziliaanse bands gehoord te hebben. Wat dan overblijft is toch wel een sterk album dat twaalf oerdegelijke metalsongs zonder al te veel flauwekul bevat. Wat didgeridoo-geluiden om het album te openen en af en toe eens wat Zuid-Amerikaanse percussie, en dan heb je het wel gehad.

Het zou goed kunnen dat Ektomorf (om welke reden dan ook) gewoon met Soulfly en Sepultura vergeleken wl worden. Daar werken ze zelf dan ook fanatiek aan mee doormiddel van songtitels als Im Against en We Rise en een nummer te pikken van The Prodigy (Fuel My Fire). Bij deze band weet je altijd precies wat je kan verwachten. Het is niet origineel en het is niet verrassend, maar slecht is het allerminst en knallen doet het zeker. Dat is ook wat waard.

1. Outcast
2. I Choke
3. Ambush In The Night