Evanescence - Anywhere But Home (dvd)
Jaar van release: 2004
Label: Wind-Up Records
Evanescence - Anywhere But Home (dvd)
In navolging van ongeautoriseerde releases als The Fallen Ring en After Midnight kwam in 2004 eindelijk het officiële debuut van Evanescence op dvd. Nou ja, eindelijk. Het uit Little Rock, Arkansas afkomstige vijftal had dan wel wat demo’s en een debuutalbum dat in slechts kleine getale uitgebracht werd, die stammen uit de periode voordat de band doorbrak en dus was Fallen feitelijk pas de eerste cd.

Dat uiterst succesvolle debuut – wereldwijd gingen er meer dan 14 miljoen exemplaren over de toonbank – is vanzelfsprekend volop vertegenwoordigd op Anywhere But Home en dat is eigenlijk gelijk het grootste probleem wat betreft deze dvd. Vaak zie je dat een band die net één cd uit heeft er gelijk ook maar een dvd tegenaan gooit. Aan de ene kant leuk voor de fans, aan de andere kant spijtig omdat je zelden nieuw materiaal te horen krijgt en alle nummers ook al op die ene langspeler staan die jij allang in je cd-rek hebt.

Van Fallen ontbreekt alleen het rustige Hello. Heel erg is dat echter niet want met Breathe No More en My Immortal zijn er wat mij betreft voldoende ballads over. De Korn-cover Thoughtless en het nooit eerder uitgebrachte Farther Away maken de setlist compleet. Volgens het boekje wat bij de dvd zit zou er nog een nummer op moeten staan dat in het verleden nooit uit was gebracht maar Missing doet zijn naam eer aan; deze mist namelijk op de dvd en is alleen op de bijgeleverde cd terug te vinden.

Ook al worden er 13 nummers gespeeld, met een speelduur van een klein uurtje is dit een tamelijk kort concert. Gelukkig is kwaliteit nog altijd belangrijker dan kwantiteit en over kwaliteit beschikt Evanescence voldoende en dat komt perfect over op deze dvd. In tegenstelling tot eerdere optredens in Europa in de zomer van 2003 heeft zangeres Amy Lee ditmaal geen last meer van een virusinfectie. Toch klinkt ze tijdens de wat hardere nummers niet helemaal zuiver, wat wellicht komt door haar wilde podiumpresentatie. Op de rustigere nummers zingt ze wél de sterren van de hemel. My Immortal werd op de televisie- en radiostations grijs gedraaid, maar deze versie zal menigeen kippenvel doen bezorgen door de glasheldere, emotionele stem van Amy en het enthousiaste Franse publiek. Wat wel jammer is, is dat de drums eigenlijk de gehele show iets te hard staan.

Het bonusmateriaal bestaat naast de vier tot nu toe verschenen videoclips uit behind-the-scenes stukjes en bloopers. De cd bevat het complete concert plus de studioversie van Missing.

Waar het bij een concert-dvd altijd om draait is of het live-gevoel overgebracht kan worden en dat het lijkt dat je thuis een concert opnieuw beleefd. Anywhere But Home voldoet ruimschoots aan die eis en het is eigenlijk gewoon een uur lang genieten geblazen. Dat de meeste nummers al op Fallen staan wordt Evanescence daarom vergeven en is het zeker de moeite geweest om na slechts één album al een dvd uit te brengen.

1. Haunted
2. Going Under
3. Taking Over Me