• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Graveland - In The Glare Of Burning Churches
Jaar van release: 1996
Label: No Colours Records
In het kader van klassiekers en essentiële releases binnen het black metal genre, kunnen we de eerste officiële release van het Poolse Graveland met een gerust hart noemen. Ondanks dat men later vooral tekstueel meer en meer richting het nationalistische trok, mogen we niet vergeten dat in vroegere tijden de band één van de meest smerige en primitieve black metal releases allertijden achter de naam mocht schrijven.

We schrijven het jaar 1993 en de trammelant omtrent de Noorse black metal en kerkverbrandingen is in alle hevigheid losgebarsten. Ook in de voormalige Oostblok landen was er sprake van een groeiend verzet tegen de judeo-christelijke overheersers. Of we het daar mee eens moeten zijn laten we even in het midden, maar één van de resultaten van dit activisme bleek de demo In the Glare of Burning Churches van Graveland.

De cd-release kwam enige jaren later uit in 1996 en daar richten we ons dan ook op. De sfeer van de tape is meesterlijk behouden en ik durf met een gerust hart te zeggen dat we hier te maken hebben met één van de meest extreme en rauwe black metal werkstukken uit begin jaren 90. Het sfeervolle intro waarmee het album start zet de luisteraar enigszins op het verkeerde been, aangezien de folky melodieën hier nog de boventoon voeren. Na enige minuten barst het geweld dan los in de vorm van het titelnummer. De zwabberende primitieve drums van Capricornus, de overstuurde schelle gitaarsound, het meedreunende keyboard en de vreselijk ranzige strot van heer Darken slepen je mee tot in de diepste krochten van de hel. Wanneer men spreekt van het oorspronkelijke black metal gevoel, dan moet het haast het prettige gevoel van afgrijzen zijn wat omhoog komt zetten.

De hele cd staat in het teken van ongekend primitieve pagan sferen, knarsende rauwe riffs en het gif dat wordt gespuwd door Rob Darken zelf. Het bijtende For Pagan and Heretic's Blood vormt één van de vele hoogtepunten op deze schijf. Graveland weet zowel episch als ranzig te klinken en deze gulden middenweg blijkt een waar luisteravontuur. Productioneel is er natuurlijk heel wat op aan te merken, maar dat maakt geen reet uit, het zou de charme van alle rauwheid compleet vergallen.

Wie altijd maar denkt dat Graveland "toch die band is met die foute teksten" moet maar eens wat verder teruggaan in het verleden. Voor de doorsnee metalliefhebber en fans van melodieuze black metal is dit wellicht veel te extreem of te rauw, maar de ware liefhebber zal dit album altijd blijven koesteren en op waarde weten te schatten. Een meesterlijk stuk epische black metal waar de smerigheid haast letterlijk vanaf druipt. De primitieve hoes met daarop één van de vele brandende kerken maakt het vervolgens helemaal af. De liefhebbers weten voldoende!

Tracklist
1. Intro / In The Glare Of Burning Churches
2. The Night Of Fullmoon