• Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Saxon - Metalhead
Jaar van release: 1999
Label: SPV / Steamhammer Records
Saxon - Metalhead
Voor liefhebbers van onvervalste heavy metal uit het Britse Koninkrijk dekt de titel geheel de lading ... Metal wilde je, metal krijg je. Saxon is terug aan top sinds 1990 met Solid Ball of Rock, Forever Free (1992), Dogs of War (1995), Unleash the Beast (1997) en deze schitterende opvolger uit 1999. De heerlijke zware (soms eenvoudige) riffs worden door Doug Scarret en Paul Quinn dusdanig neergezet dat je meer wilt. Waar menige band probeert zoveel mogelijk nootjes, arpeggio's en ditjes en datjes in een seconde probeert te stoppen, zaagt Saxon hele bossen weg. Biff en kornuiten weten niet van ophouden en dat is maar goed ook. Metalhead is een metalplaat recht uit het hart en een flinke streep door de rekening van vele critici (die overigens vaak zelf nog nooit een gitaar in de handen hebben gehad).

Metalhead begint met een gotisch keyboard-intro dat je de rillingen over de ruggengraat laat lopen. Onheilspellend knalt ineens het titelnummer je speakers uit, waarbij de heavy twinriffs direct heerlijk aan je hamer en aambeeld knabbelen. "Metalhead" laat Biff's vocalen dansen tussen een puike ritmesectie (Nibbs Carter op bass en Fritz Randow op drums) en een oorverdovend mooi metalen gitaarmuur van Doug Scarret en Paul Quinn. Als je dacht dat je hiermee het beste nummer hebt gehad, heb je het mis. "Travellers In Time" is een regelrechte kraker die zonder pardoes in mijn Saxon Top 10 is beland. Bere-heavy Britse riffs met Biff op zijn best. Lichtelijk ondersteund door galm en echo zeilt Biff door het nummer waarbij de melancholieke zang van Biff perfect aansluit bij de gitaarmelodieën. Net voor de solo neemt het nummer een onverwachte wending en vervolgt daarna weer lekker strak. Het vierde nummer is "Conquistador". Hierin proef je de energie van Saxon die het al in de 80'er jaren zo succesvol maakte. Een goed in het gehoor liggende uptempo rocker met een gaaf refrein. Live is dit nummer echt niet te versmaden. We vervolgen met het vijfde nummer : "What Goes Around" Voor Saxonbegrippen een beetje een buitenbeentje. met opvallende opbouw en structuur. Voor echte Saxonliefhebbers een zeer goed nummer.

"Song Of Evil", nummer zes, is weer een midtempo beuker, waar ondergetekende al menig spiepijn in de nekregio heeft opgelopen tijdens diverse Saxonconcerten. Geen extra beschrijving noodzakelijk. Nummer zeven is "All Guns Blazing". Niet het sterkste nummer van de plaat maar wel lekker rap, waarbij met name de drumpartij een puike voldoende scoren. Fritz Randow voelt zich bij Saxon net zo op zijn gemak als de voormalige drummer Nigel Glocker (www.nigelglockler.com). "Prisoner" is het volgende nummer. Dit is het rustigste nummer van de plaat, een mooie rocker met lekkere gitaarpartijtjes. "Piss Off" is een minder fraaie titel, maar ja, het nummer is dan ook een flinke klap in de richting van de met ruzie vertrokken gitarist Graham Oliver. Een slow zaagnummer wat exact binnen de hele plaat past.

Nummer 10 alweer, is "Watching You". Dit nummer had zo op Power And The Glory uit 1983 kunnen staan. Lekker zagen en een meezinrefrein. Typisch Saxonnummer. En dan volgt nummer 11 .... "Sea of Live". Mensen luister, als je nu krakers wilt hebben voor de jaren 80 zullen er vast mensen zijn die nummers van Saxon als Wheels Of Steel of Strong Arm Of The Law zullen noemen. Ik ben blij dat Saxon nog net dit nummer in 1999 op de plaat heeft gezet zodat ik dit nummer aan mijn krakerslijst van de 90'er jaren kan bijschrijven. Saxon haalt oude glorie ruimschoots in met dit nummer. Wat een topper. Wie durft Saxon nog een stelletje ouwe lullen te noemen ... Eerst luisteren en verbaas jezelf !

De hoes van de plaat geeft de inhoud weer ... van deze plaat krijg je echt een metalhead. De productie is van goede kwaliteit en als geheel scoort Saxon hier als vanouds.

Saxon hoort er gewoon weer helemaal bij en levert met Metalhead een spetterharde plaat af voor mensen met een metalhead of, zoals je wilt, een metalhart op de juiste plaats. Een aanrader ...

1. Metalhead