Beyond Fear - Beyond Fear
Jaar van release: 2006
Label: SPV / Steamhammer Records
Beyond Fear - Beyond Fear
Voor liefhebbers van heavy metal zal Tim 'Ripper' Owens al lang geen onbekende meer zijn. Vier albums met Judas Priest opgenomen toen Halford een tijdje de band had verlaten, en enkele jaren terug een groot succes als nieuwe zanger bij Iced Earth. Zonder te verbloemen dat ik een enorme fanboy ben van deze vocalist, durf ik te stellen dat hij een van de indrukwekkendste is van de afgelopen jaren. Beyond Fear is de nieuwe band van deze man; zijn eigen project. Van tevoren kondigde hij al aan dat dit album niet de diepgang zou hebben van een Iced Earth-plaat, maar dat hij vooral richting de klassieke heavy metal zou opzoeken. Op dit debuut van Beyond Fear horen we dat perfect terug.

Het album opent enorm sterk met Scream Machine waarop Tim Owens meteen zijn vocale kunnen tentoonspreidt. Schreeuwen en uithalen waar menig zanger jaloers op moet zijn. Een enorm strakke opener. De overige songs volgen de ingezette lijn van Scream Machine echter niet. Hoewel het algehele geluid op dit album wel in dezelfde sferen ligt met de uitbundige en immer op de voorgrond tredende vocalen van Tim Owens en de mengeling van klassieke heavy metal met allerhande moderne invloeden, zijn de elf andere tracks van een ander kaliber dan Scream Machine. Niet dat zij per se minder van kwaliteit zijn, maar vooral minder hard en uitbundig. Ze doen vooral denken aan songs van het album Heart of A Killer van Winters Bane, een album waarop Tim Owens de vocalen begin jaren negentig verzorgde.

Opvallend zijn de verschillen tussen de echt snelle metaltracks als het eerder genoemde Scream Machine, maar ook And... You Will Die, Save Me en Coming At You met het saaie Dreams Come True. De stem van Tim Owens komt niet goed tot zijn recht in de trage ballad-achtige songs waar dit album er een aantal van telt. Dit was ook al het geval op het laatste Iced Earth album, waarbij de langzame tracks de vaart uit het hele album haalden. Gelukkig zijn er op dit debuut slechts twee ballads te vinden.

Dit eerste album van Beyond Fear bezit voldoende kwaliteit om in de collectie van elke metal-liefhebber thuis te horen, maar zou zeker nog wel wat meer balans hebben kunnen gebruiken. Vooral het verschil tussen de snelle metaltracks en de vaak saaie langzame songs is opmerkelijk, waarbij de laatste categorie vooral de vaart uit het album haalt. Ondanks dat weet Beyond Fear boven de middenmoot uit te stijgen en een prachtig debuut te presenteren. Hulde aan Tim 'Scream Machine' Owens en zijn mannen.

1. Scream Machine
2. And... You Will Die
3. Save Me