• Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Moonspell - Memorial
Jaar van release: 2006
Label: SPV / Steamhammer Records
Moonspell - Memorial
Moonspell is altijd al een van de fascinerendste bands uit de metalwereld geweest. Hun Portugese temparement in combinatie met de fascinatie voor de natuur en antropologie zorgden voor heel wat gevarieerde muzikale topwerkjes met een diepere betekenis. Op het debuut “Under The Moonspell” bedreven ze duistere black metal en ze werden onsterfelijk met klassieke songs als “Vampiria” en “Alma Mater” die op “Wolfheart” stonden. Met “Irreligious” produceerden ze het geilste gothicalbum aller tijden (wil je een vrouw verleiden, vergeet Barry White en zet deze plaat op) en vooral op “The Butterfly Effect” schuwden ze geen enkele vorm van experiment.

Hun achtste album is “Memorial” getiteld en gaat verder waar ze stopten in 2003 met het sublieme “The Antidote”. Harde en melodieuze darkmetal waar geestesverruimende sferen opduiken. Er hangt ook af en toe een angstaanjagend blackmetalsfeertje rond de composities en dit compenseert voor de extreme metalfan de zwoele gothic-passages. In een zeer gevarieerd en spannend uurtje geven ze de concurrentie het nakijken met hun pakkende sfeervolle muziek. De charimatische zanger Fernando laat deze keer de volle cleane zanglijnen achter wegen en wisselt zijn originele gruntzang af met mysterieus gefluister. De keyboardlijnen zijn weer even subtiel maar toch heel essentieel voor het geluid van Moonspell. En van een prachtig poppy nummer als “Luna” kan Type O Negative al jaren alleen maar meer dromen terwijl onze Portugezen het met gemak uit de hoge hoed toveren.

Klasse album van een kwaliteitsband.

1. In Memoriam
2. Finisterra