24-08-2019

Herod - Rich Man's War... Poor Man's Fight
Jaar van release: 2006
Label: Lifeforce Records
Toen ik deze cd van het Amerikaanse Herod voor het eerst opzette, werden mijn oren meteen gespitst door het supermelodieuze gitaarspel. Deze mix van heavy metal en -in mindere mate- metalcore is doorspekt met gitaarsolo's. En aangezien ik daar altijd wel behoorlijk een stijve van krijg, wilde ik daar eerst maar eens lekker van genieten alvorens een kritische houding aan te nemen. Het zal niet de eerste keer zijn dat de vergelijking wordt gemaakt, en zeker niet de laatste, maar Iron Maiden was weer eens de inspiratiebron voor al het soleergeweld en de vele melodieën. Zo wordt er aan het eind van "All Night" op zijn Dave Murrayaans tekeer gegaan en zelfs Janick Gers komt om de hoek kijken bij "Lies And Betrayal". Alleen Adrian Smith komt nergens voor.

Toegegeven, de gitaristen Jesse Benker en Greg DiPasquale kunnen het aardig. Maar het is echt een overkill aan dit soort gitaargeweld. Dit soort muziek vraagt gewoon niet om zoveel solo's, want de luister wil gewoon lekker beuken op dit soort agressieve heavy metal. Zelfs de echte soleerfan, ik dus, komt het uiteindelijk de strot uit. Maar goed, mocht je toch denken aan aanschaf, dan weet je wat je te wachten staat.

Verder zit het eigenlijk wel leuk in elkaar. Naast de supermelodieuze gitaarlijnen horen we ook nog wat harde riffs. Jammer dat Herod de nummers soms te mooi in elkaar wil zetten door vaak wat onnodige tempo-wisselingen. Mike Jeffers is vocaal een vreemde mix van Robert Plant en Geoff Tate en klinkt ook al niet onaardig. Maar hoe hard hij het ook probeerd, soms haalt hij de hoge uithalen niet en is het... juist,vals.

Wat zo jammer is, is dat het debuut van 2004 "For Whom the Gods Would Destroy" eigenlijk stukken beter is. Daarom is deze nieuwe nog maar net een middelmatig plaatje geworden. Maar van mij krijgt Herod nog een derde kans. Want al met al is "Rich Man's War..." best te genieten.

1. Assimilation
2. All Night
3. One Life To Burn