16-09-2019

Kalmah - The Black Waltz
Jaar van release: 2006
Label: Spinefarm Records
Kalmah - The Black Waltz
Deze Finse moerasmannen hebben er even voor nodig gehad, maar drie jaar na het derde album “Swampsong” ligt de opvolger “The Black Waltz” eindelijk in de schappen. De fans zullen echter beloond worden voor het relatief lange wachten, want “The Black Waltz” is een sterk en uitermate professioneel album geworden. Mocht het Children of Bodom-predikaat nog steeds aan deze band kleven, dan wordt daar nu definitief mee afgerekend.

Na het uitstekende, zeer melodieuze album “They Will Return” is Kalmah wat intenser geworden op de latere albums. Dat komt vooral door de diepere grunt waar frontman Pekka Kokko zich van bedient, waardoor de band wat meer richting pure death metal opschuift. Liefhebbers van het melodieuzere eerdere werk van Kalmah hoeven zich echter geen zorgen te maken, want het heerlijke gitaarwerk en de subtiele, maar vrijwel overal aanwezige keyboards van Marco Sneck (ook actief in Poisonblack) zorgen voor een duidelijke nadruk op melodie.

Zoals wel te verwachten viel, klinkt “The Black Waltz” productioneel gezien als een klok. Ook qua instrumentbeheersing valt er helemaal niets op dit album aan te merken. De nummers zitten iets complexer in elkaar dan op de eerdere albums, waardoor wat meer luisterbeurten geen overbodige luxe zijn. Hoewel ik de meer krijsende zang van Kokko op “They Will Return” prefereer, kan ik niet anders dan concluderen dat ook “The Black Waltz” weer een prima toevoeging aan de discografie van deze band is, waarmee de band haar plek in de subtop van het melodieuze death metalgenre prolongeert.

1. Defeat
2. Bitter Metallic Side
3. Time Takes Us All