25-08-2019

Sacrificium - Escaping The Stupor
Jaar van release: 2006
Label: Black Lotus Records
Sacrificium - Escaping The Stupor
De combinatie Black Lotus Records en deathmetal zorgde in het verleden al voor enkele kleine rampen. En ook het feit dat deze band de zoveelste nieuwe band uit Duitsland blijkt te zijn en dat ze hun muziek zelf omschrijven als ‘a perfect mix between In Flames and Obituary for unstoppable headbanging’ doet onze wenkbrauwen toch wel fronsen. Met enige aarzeling druk ik op ‘Play’.

Maar wat blijkt, Sacrificium weet zowaar van de eerste vette (neen, sorry ik bedoel vette) riff tot de laatste dodelijke tempoversnelning te boeien. In Flames en Obituary elementen hoor ik bijna niet, maar wel In Quest, Suffocation, Dismember en nieuwere Immolation. Maar dan altijd met een apart duister futuristisch sfeertje én een trendy modern geluid. Om nog maar te zwijgen van de thrashy-feeling en de sporadische blackmetalblastbeat. De heren zijn dus niet voor één gat te vangen. Ook horen we deze keer eens geen doorsnee grunt/scream maar een agressieve pitbull die elke zanglijn weet te overtuigen.

‘Escaping The Stupor’ is een intelligent, hard, gevarieerd en excellerend werkje geworden. En als er nog één collega in een recensie over deze band begint te zeuren over hun christelijke overtuiging (wat boeit dat?) dan mep ik zijn/haar bek dicht.

1. Canvas
2. Towards The Edge Of Degeneration
3. I Am The Enemy