18-08-2019

Horrified - Garden of Unearthly Delights (re-release)
Jaar van release: 2006
Label: Black Lotus Records
Black Lotus Records is aardig bezig qua re-releases. Bracht men eerder de albums van Necromantia opnieuw uit, ditmaal is het de beurt aan het eveneens Griekse Horrified. Gekozen is er voor het debuutalbum uit 1993, dat ietwat opgepoetst is qua verpakking en geluidskwaliteit. Gelukkig heeft men het ‘oldschool’ gevoel van de oorspronkelijke productie niet helemaal vervangen door een modern en digitaal geluid maar heb je het idee in een tijdmachine te stappen terug naar midden jaren 90. Sommige verwende oortjes zullen dit als een matige productie beschouwen, persoonlijk vind ik het wel zijn charmes hebben en bovendien zou een moderne productie absoluut niet bij de muziek passen.

Horrified is begin jaren 90 onstaan, maar nooit echt doorgebroken. Men was echter wel een van de eerste deathmetal bands die gebruik maakte van vrouwelijke vocalen en klassieke invloeden die men vermengde met hun melodieuze midtempo deathmetal. Ondanks dat het materiaal ietwat gedateerd klinkt wordt wel duidelijk dat Horrified een kwaliteitsband is die af en toe sterk aan de oude Paradise Lost doet denken, waarom men toentertijd niet is doorgebroken is mij daarom ook een raadsel.

De 10 nummers die op het oorspronkelijke album stonden zijn aangevuld met de complete “Eternal God” en “The Ancient Whisperer of Wisdom” EP’s die men uitbracht voor het debuut en daaraan voegde men nog een extra track toe.
Een cijfer geven lijkt me overbodig maar de 16 nummers en de in totaal 70 minuten muziek maken deze re-release zeker de moeite waard.

1. Awakening
2. Elisaph