Neal Morse - ?
Jaar van release: 2005
Label: InsideOut Music
Neal Morse - ?
Amper een jaar na het uitstekende album “One” levert rasmuzikant Neal Morse met dit nogal apart getitelde album alweer zijn derde solo-album na zijn vertrek bij Spock’s Beard af. We kunnen wel concluderen dat de heer Morse prima in zijn vel zit nu hij geen (muzikale én tekstuele) concessies meer hoeft te doen, want ondanks zijn enorme werktempo, is “?” wederom een buitengewoon interessant en geïnspireerd album geworden.

Met de opener “The Temple of the Living God” wordt de toon voor de rest van het album meteen gezet. Religie vormt nog steeds de belangrijkste inspiratie voor Morse, en ditmaal bestaan de teksten feitelijk slechts uit aaneen geregen Bijbel-citaten. Net als op de vorige albums stoort dit echter geen moment, integendeel: de teksten op dit album zitten veel doordachter in elkaar dan bij menig andere band het geval is.

De twaalf nummers op “?” vormen eigenlijk één geheel en lopen dan ook naadloos in elkaar over, waardoor dit geen album is geworden om even snel een paar nummers van te doorlopen. Op muzikaal gebied hoeven we eigenlijk niets nieuws te verwachten: prachtige, ingetogen passages worden afgewisseld met fellere, instrumentale gedeeltes, waarbij de muzikanten alle ruimte krijgen zich volledig uit te leven. De soepelheid waarmee de nummers gecomponeerd zijn, zegt echter wel weer genoeg over het zéér hoge niveau van deze man.

Kortom: Neal Morse doet op dit album wat de meeste luisteraars van hem verwachtten en waarschijnlijk ook hoopten: een intrigerend, tegelijkertijd toegankelijk en doordacht album afleveren, dat na één luisterbeurt al blijft hangen, maar desondanks ook na tientallen luisterbeurten even geweldig klinkt. En dát is een kwaliteit die niet veel albums bezitten.

1. The Temple of the Living God
2. Another World
3. The Outsider
4. Sweet Elation
5. In the Fire
6. Solid as the Sun
7. The Glory of the Lord
8. Outside Looking In
9. 12
10. Entrance
11. Inside His Presence
12. The Temple of the Living God

Toegevoegd: 10 februari 2006

Meer Neal Morse:

Neal Morse - ?
Reactie van ZardoZ op 10-02-2006 om 17:49u

Hmm, er is wat mis gegaan met m'n vorige post. Ik vind dit album persoonlijk veel sterker dan One, vooral omdat er volgens mij flink is geschrapt. Dit album duurt nog geen 60 minuten en dat is voor Neal Morse volgens mij een heuse mijlpaal ;) Daarnaast vind ik het muzikaal een stuk interessanter dan One. One vond ik teveel een herhalingsoefening t.o.v. Testimony.

Neal Morse - ?