Battleroar - Age of Chaos
Jaar van release: 2005
Label: Black Lotus Records

Battleroar - Age of Chaos

Grootsheid is soms moeilijk uit te drukken. Hoe kan een mens het begrip ‘God’ omschrijven? Hoe kan iemand het beste zijn liefde voor zijn vriendin uitdrukken? Hoe kunnen wij de immensiteit van het universum bevatten? Ach, soms word het mij allemaal teveel en slaan er enkele stoppen door als ik te lang nadenk over deze belangrijke levensvragen. Het beste wat men in zo’n geval kan doen is teruggrijpen op grootsheid die tastbaarder en niet te ver buiten ons bereik ligt: muziek.

Waarom dit bombastische begin van de recensie? Tja, sommige bands slagen er gewoon in mij als luisteraar een bepaald soort stemming te geven waardoor de dromer in mij naar boven komt. Battleroar slaagt daar met het door Alex Festa (Doomsword) opgenomen Age of Chaos absoluut in. Vanaf het moment dat Mark Shelton (Manilla Road) de gastzang inzet op het melancholische en akoestische The Wanderer neemt een bepaalde stemming bezit van me die gedurende het hele album blijft. Een soort stemming die me doet verlangen naar lang vervlogen tijden, vol heroïek, romantiek en zwaardgekletter. Maar goed, misschien draaf ik nu wat door…

In tegenstelling tot het debuut heeft de band nu gekozen het epische aspect beter naar voren te laten komen door de nummers wat trager en slepender te maken, iets wat vooral op nummers als het krachtige Vampire Killer, het fantasy-achtige Tower of the Elephant en het op de boeken van Michael Moorcock geinspireerde Dyvim Tvar goed naar voren komt. Het absolute hoogtepunt staat op het album in de vorm van Calm before the Storm. Een nummer wat gedurende 5 minuten een normaal mid-tempo nummer lijkt, tot de hoorns klinken en we getrakteerd worden op een daverende drumpartij (ingespeeld door Mark Cross, ex-Helloween) met een uitmuntende solo van de al eerder genoemde Mark Shelton.

Het zijn echter niet alleen de gasten die het album een must voor de liefhebbers van cult bands als Manilla Road en Omen maken, want het zijn vooral de muzikanten zelf die een pluim verdienen. Zanger Marco Concoreggi beschikt over een trots eigen stemgeluid en neemt een aantal prachtige zanglijnen voor zijn rekening terwijl verder vooral het machtige drumwerk van Nick Papadopoulos opvalt. Daarnaast schudden zowel de bassist als de gitaristen enkele prachtige partijen uit hun mouwen. De toevoeging van een viool en toetsen zorgt daarnaast voor een extra gevoelige sfeer in de melodieuze middenstukken. De productie klinkt ouderwets en vertrouwd, en zorgt ervoor dat Age of Chaos een zit van 58 minuten is die geen minuut verveelt. De snelle kopers krijgen daarnaast ook nog een dvd met achter de schermen materiaal en concertbeelden. Een absolute aanrader – ik durf zelfs verplichting te zeggen – voor iedereen die het genre een warm hart toedraagt

1. The Wanderer
2. Vampire Killer
3. Siegecraft